Jumlah Paparan Halaman

28 Mac 2019

Global ICT Body Dipanggil Untuk Piawaian Profesional Dalam Kes Bencana Boeing

Posted by   on

Badan profesional global untuk sektor teknologi telah meminta standard profesional minimum untuk pengamal ICT yang bekerja pada sistem komputer di mana kehidupan manusia mungkin berisiko.

The Call - dari IP3 (Perkongsian Amalan Profesional Antarabangsa), lengan profesionalisme IFIP (International Federation for Information Processing) - menyusul laporan bahawa Boeing telah membangunkan patch perisian untuk menangani kerosakan di 737 MAX 8 pesawat yang menyebabkan dua kemalangan besar syarikat penerbangan dalam tempoh 12 bulan lalu dan membunuh hampir 350 orang.


Pengerusi IP3, Moira de Roche mahu standard yang ditetapkan dari segi kelayakan dan pengalaman untuk pengamal ICT yang terlibat dalam mereka bentuk, menguji dan menyelenggara sistem perisian kritikal keselamatan, seperti yang digunakan dalam sektor pengangkutan, kesihatan dan lain-lain di mana kegagalan sistem boleh menyebabkan kematian.

"Masyarakat sering percaya bahawa pengamal ICT tidak perlu menjadi profesional kerana apa yang mereka lakukan bukannya mengancam nyawa," kata Cik de Roche. "Bagaimanapun, kemalangan yang melibatkan pesawat Boeing 737 MAX 8 membuktikan bahawa kesalahan perisian dapat mengancam ratusan kehidupan sekaligus."

IP3 akreditasi anggota ahli kebangsaan untuk mengesahkan pengamal ICT yang memenuhi piawaian minimum untuk pengetahuan dan kemahiran teknikal, yang sentiasa dikemas kini menerusi pembangunan profesional yang berterusan, dan yang komited kepada Kod Etika dan bertanggungjawab untuk membangun dan mengekalkan sistem ICT yang boleh dipercayai.

Laporan minggu ini mendakwa bahawa Boeing telah selesai, dan kini sedang menguji, satu patch perisian untuk menghalang Sistem Pengembangan Ciri-ciri Manuvering (MCAS) yang kontroversial daripada dicetuskan beberapa kali, yang dipercayai menyebabkan kemalangan 737 MAX 8 baru-baru ini.

Menurut satu kenyataan Boeing baru-baru ini, "Kami telah berusaha dengan gigih dan dengan kerjasama yang erat dengan FAA mengenai kemas kini perisian. Kami mengambil pendekatan yang komprehensif dan berhati-hati untuk mereka bentuk, membangun dan menguji perisian yang akhirnya akan membawa kepada pengesahan." Ms de Roche berkata piawaian yang lebih ketat diperlukan untuk memastikan orang ramai dilindungi apabila terbang.

"Walaupun senang mendengar bahawa Boeing telah menyediakan patch untuk menyelesaikan masalah dalam perisian MCAS yang telah dipersalahkan kerana kemalangan baru-baru ini, kita perlu memastikan keadaan semacam ini tidak akan berlaku lagi. Kita juga perlu mempersoalkan sama ada bencana penerbangan lain yang tidak dapat diterangkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini juga disebabkan oleh masalah perisian, "katanya.

"Kami percaya bahawa sesiapa yang bekerja untuk merekabentuk, membina atau menguji sistem perisian yang beroperasi dalam persekitaran yang berisiko tinggi seperti pengangkutan, kesihatan, perlombongan dan banyak lagi, perlu menunjukkan tahap pengetahuan, kemahiran dan kelakuan etika yang ditetapkan supaya masyarakat dapat merasa yakin bahawa sistem ini boleh dipercayai."






Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter