Jumlah Paparan Halaman

6 September 2019

Hong Leong Bank Lancar Inisiatif HLB DuitSmart Memperkasakan Rakyat Malaysia

Posted by   on

Kajian Hong Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank mengenai tahap celik kewangan di kalangan rakyat Malaysia di seluruh negara menunjukkan lebih banyak usaha bersepadu yang diperlukan untuk membuat pengetahuan kewangan mudah dan mudah serta mudah diakses oleh semua rakyat Malaysia.

Hasil kajian yang dilakukan dengan kerjasama iMoney menunjukkan bahawa:
75% menilai pengetahuan kewangan mereka rendah ke kemahiran purata,
63% menemui jargon kewangan untuk mengelirukan dan menakutkan, seterusnya mengecewakan mereka untuk mencari maklumat kewangan awal,
• Secara mengejutkan, hanya 19% tahu semua cara yang betul untuk mengekalkan skor kredit yang baik, walaupun kebanyakan mendakwa bahawa mereka memahami apa skor kredit itu,
68% percaya bahawa mereka tidak mempunyai penjimatan yang cukup pada umumnya,
41% berkata mereka tidak tahu siapa dan di mana untuk mendapatkan bantuan untuk menguruskan wang mereka dengan lebih baik.


Ini mendorong Bank untuk melancarkan HLB DuitSmart, sebuah inisiatif kelestarian kewangan dengan sokongan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) dan Universiti Malaya (UM), yang memberi tumpuan kepada menarik minat rakyat Malaysia dengan kandungan dan aktiviti yang boleh didekati dan boleh dikaitkan dengan kewangan pengetahuan dan maklumat. Ini termasuk menangani beberapa perkara utama yang menjadi perhatian dalam kaji selidik untuk meningkatkan kesedaran dan pemahaman yang lebih tinggi mengenai pentingnya skor kredit dan menimbulkan beberapa jargon kewangan asas untuk menjadikan maklumat dan pengetahuan kewangan lebih mudah diakses oleh semua rakyat Malaysia.

Menurut Domenic Fuda, Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Hong Leong Bank, inisiatif HLB DuitSmart adalah sebahagian dari usaha Bank untuk membolehkan rakyat Malaysia dapat bertahan secara kewangan. "Sebagai sebuah institusi kewangan Malaysia dengan lebih dari satu abad sejarah yang berakar di negara kita, kita mempunyai tanggungjawab untuk memainkan peranan kami untuk membantu menjembatani kesedaran dan pengetahuan tentang perkara kewangan dalam masyarakat kita. Menguasai konsep kewangan adalah kemahiran hidup dan HLB DuitSmart juga berusaha untuk mengubah perubahan tingkah laku jangka panjang dengan memberi tumpuan kepada tiga tonggak - mewujudkan Kesedaran tentang pengetahuan kewangan dan Membantu dengan alat yang betul untuk membolehkan rakyat Malaysia bertindak dengan sewajarnya apabila ia berkaitan dengan perkara kewangan, " katanya. Fuda.

"Kebanyakan orang berfikir pengetahuan kewangan bermakna mengetahui bagaimana untuk menyelamatkan dan mengurus pinjaman, tetapi lebih daripada sekadar menyimpan dan menguruskan pinjaman / pembiayaan. Mengetahui apa skor kredit anda dan bagaimana untuk mengekalkan dan memperbaikinya juga penting kerana keupayaan anda memohon pinjaman / pembiayaan masa depan terpengaruh, sama ada anda individu atau syarikat. Semakin cepat kita memahami konsep ini, lebih cepat kita dapat memupuk tabiat bertanggungjawab kewangan yang akan meningkatkan kebebasan kewangan masa depan kita, " katanya.

Untuk menjadikannya mudah bagi rakyat Malaysia untuk memulakan perjalanan pendidikan kewangan mereka dengan bantuan peralatan yang tepat, HLB DuitSmart akan mengkaji dan menyediakan maklumat pengetahuan kewangan dalam talian serta membolehkan rakyat Malaysia menyemak nilai kredit mereka melalui perkongsian dengan iMoney dari 6 September hingga akhir bulan.

HLB DuitSmart juga akan menggerakkan jelajah perjumpaan sepanjang tahun bersama orang ramai termasuk rumah media, universiti dan pertubuhan korporat di seluruh negara serta mengatur aktiviti cawangan Hong Leong Bank untuk pelanggan dan orang ramai dalam komuniti. Di pameran bergerak, orang ramai boleh belajar dan mencabar pengetahuan kewangan mereka melalui permainan digital interaktif, mempelajari lebih lanjut mengenai skor kredit, berunding dengan AKPK mengenai hal-hal kesihatan kewangan dan berbual dengan chatbot ilmu pengetahuan AI UM yang dipanggil SUNDAY.

Semasa pelancaran, terdapat sesi perkongsian antara Fuda, Datuk Ir. Dr. Abdul Rahim Hj. Hashim, Naib Canselor, UM dan Azaddin Ngah Tasir, Ketua Pegawai Eksekutif AKPK mengenai kepentingan pendidikan kewangan, asas skor kredit dan mengapa pendidikan kewangan awal adalah langkah pencegahan yang berkesan untuk memastikan kesihatan kewangan sepanjang hayat.

"Tahun lepas, kami melancarkan HLB JumpStart, satu program CSR yang memberi tumpuan dalam memperkasakan Usaha Sosial yang baik untuk Malaysia dapat dikekalkan sempena Hari Malaysia. Pada tahun ini, kami memperkenalkan HLB DuitSmart, sebuah inisiatif CSR untuk membolehkan rakyat Malaysia bertahan secara kewangan. Kami berharap melalui inisiatif ini, kami boleh melakukan bahagian kami untuk membolehkan rakyat Malaysia mendapat maklumat kewangan dan akhirnya dapat mencapai kemampanan kewangan mereka yang akan membolehkan mereka mengurangkan, dan berharap dapat menghapuskan keputusan kewangan yang lemah, "kata Fuda.

Ketahui lebih lanjut mengenai HLB DuitSmart: https://www.hlb.com.my/duitsmart







1 ulasan:
Write comments
  1. Apakah Anda mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang sesuai keinginan Anda? Di KARINA ROLAND LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan untuk semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman rumah dan perusahaan pinjaman di seluruh dunia, suku bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan saran keuangan dan bantuan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang baik atau ingin memulai bisnis dan memerlukan pinjaman untuk segera membiayainya, kami dapat membicarakannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi KARINA ROLAND LOAN COMPANY hari ini untuk mata uang yang Anda inginkan.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrid.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Hutang.
    Kredit Pemilikan Rumah.
    Pinjaman hipotek
    Laon otomatis.
    Pinjaman pelajar.

    PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND

    Kebutuhan keuangan Anda Hubungi kami melalui Email:
    Email: karinaloancompany@gmail.com atau WhatsApp saja +13128721592.

    BalasPadam

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter