Jumlah Paparan Halaman

17 Jun 2019

HARI RAYA Adalah Pemangkin Rakyat Malaysia Untuk Mengurangkan Sisa Makanan

 
Carousell, salah satu daripada pasar iklan baris terbesar dan paling pantas di dunia, menjalankan kaji selidik dalam aplikasinya yang menarik seramai 1,724 responden mengumpul beberapa pandangan ke dalam pembersihan rumah tradisional atau meremehkan semasa Ramadan sebagai persediaan untuk perayaan Hari Raya. 94% responden berkata pembersihan rumah adalah urusan tahunan yang menjalin hubungan yang lebih baik antara ahli keluarga.


Ibu bapa tetap menjadi pemandu utama untuk memulakan pembersihan dengan 35% daripada responden yang mengatakan bahawa pengisytiharan terutamanya dimulakan oleh ibu bapa mereka. Sementara itu, pembersihan diri yang dimulakan sendiri (26%), dipimpin oleh pasangan (19%) atau adik perempuan (19%).

Pakaian lama (96%), perabot (58%) dan peralatan dapur (56%) adalah tiga kategori utama yang biasanya digantikan untuk musim perayaan.

"Pelupusan barangan yang tidak dikehendaki dan tidak digunakan secara beransur-ansur mengurangkan kerana rakyat Malaysia lebih dilengkapi dengan pengetahuan kitar semula dan menjual semula barang-barang ini di Carousell. Walaupun jumlah barang yang dibeli tetap agak ketara, kami digalakkan untuk mengetahui bahawa lebih ramai rakyat Malaysia menggunakan platform kami untuk memberikan barang-barang ini kehidupan baru, dan juga untuk mendapatkan lebih banyak semasa musim perayaan, "kata Tang Siew Wai, Ketua Negara Carousell Malaysia.


Menariknya, sementara 28% responden tinjauan mengatakan mereka akan membuang barang-barang lama yang tidak digunakan ke dalam tong sampah atau kitar semula, majoriti responden (lebih 54%) berkata mereka menjual barang-barang yang tidak digunakan di Carousell sementara bakinya mengatakan mereka akan menyimpannya.

Antara kategori teratas yang disenaraikan dan diperdagangkan semasa sambutan Hari Raya tahun ini ialah pakaian wanita, pakaian lelaki, beg dan dompet, yang mengambil sejumlah 107,077 penyenaraian dan 40,563 transaksi.


39% daripada mereka yang menjual di Carousell menyimpan wang yang mereka hasilkan dalam simpanan mereka, sementara hampir 35% mengatakan mereka membeli Baju Raya baru. Sedikit lebih 11% responden berkata mereka memberikan wang itu sebagai Duit Raya.

Pada awal April, platform itu melancarkan kempen digital Mari Ber-Carousell yang memperlihatkan selebriti tempatan Aeril Zafrel dan Wawa Zainal, untuk menggalakkan rakyat Malaysia untuk menganggap Carousell sebagai persediaan untuk Hari Raya Aidilfitri di mana dalam masa kurang dari tiga minggu, video kempen memperoleh lebih 3.6 juta pandangan di YouTube.


"Adalah gembira untuk melihat musim perayaan menjadi pemacu yang kuat untuk mengurangkan sisa, sambil memperoleh pendapatan tambahan. Kami menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia untuk kreatif dan membuat tradisi untuk setiap musim perayaan, "tambah Tang.


Untuk maklumat lanjut mengenai Carousell, pergi ke https://my.carousell.com atau muat turun aplikasi Carousell dari Apple Store atau Google Play Store.









12 Jun 2019

Awas berhati-hati Dengan Penipuan Pembelian Dalam Talian Ini

 
Dalam zaman yang makin canggih dan juga makin moden kes penipuan dalam talian juga ikut sama berkembang. Kini mereka makin berani membuat jualan barangan secara terbuka di laman web mahupun laman sosial media. Baru-baru ini ramai orang sudah terkena dengan penipuan jualan dalam talian di laman seperti di bawah ini. 

Laman sesawang : https://www.bootes.online
Laman Facebook : https://www.facebook.com/Bootesstore
Laman Instagram : https://www.instagram.com/hi_bootes



Modus operandinya mudah sangat membuat promosi jualan menggunakan sosial media dengan meletak harga yang murah giler-giler dan kemudian letak gambar barang yang bagus dan berkualiti. Bila kita terpedaya dan mula tertarik kemudian kita akan buat pembelian atas talian atau COD.



Lepas tu tunggu barang sampai dan bila sampai sangat kecewa kerana barang yang dihantar langsung tidak sama seperti mana yang kita lihat. Seperti saya sendiri terkena juga dimana saya buat pembelian produk "Mobile 3-Axis Handheld Smartphone Gimbal Stabilizer" dengan harga yang gilerr murah RM185 sahaja. Tapi bila barang sampai hanya "Selfie Stick Integrated Tripod K07" yang berharga RM18 sahaja kalau beli kat laman sesawang lain.



Setelah tersedar tentang perkara seperti ini saya buat aduan kat Email yang diberi dan juga laman Facebook mereka namun tiada tindak balas untuk membuat pertukaran atau pemulangan wang semula. Malah saya disekat daripada untuk menghantar aduan kepada laman Facebook mereka. Jadi rasa kecewa dengan tindakan mereka saya buat semakan di internet dan mendapati rupanya ramai orang lain diluar sana juga telah tertipu dengan jualan melalui laman web yang sama. Boleh lihat aduan beberapa pembeli lain. (Gambar dan nama terpaksa ditutup demi keselamatan).





Saya pun akui tersilap dan terpedaya dengan promosi mereka dan tidak buat semakan terlebih dahulu tentang laman ini. Perkara yang perlu kita semak sebelum buat pembelian online adalah:-

1) Ketahui kat mana lokasi dan asal usul laman jualan tersebut
2) Kenal pasti No Tel, Email atau sebarang contact yang jelas tentang laman yang kita nak buat pembelian tersebut. 
3) Semak sebarang testimoni dari pelanggan yang pernah buat pembelian dalam laman tersebut.

Setelah saya dapati laman ini meragukan dan saya mengambil keputusan untuk buat tindakan seperti beritku mengikut saluran yang betul.

Pertama buat aduan di Laman Facebook 


Kita boleh buat report kepada laman Facebook mana-mana page yang membuat penipuan seperti ini. Korang boleh ikuti step seperti dibawah. Makin banyak aduan yang dibuat makin cepat tindakan daripada pihak Facebook terhadapt laman page ini.




Kedua buat aduan di Laman Instagram


Kita juga boleh report tentang penipuan di laman Instagram seperti ini. Korang boleh ikut step by step yang saya sertakan untuk report laman Instagram mereka. Ini akan menyekat mereka agar boleh buat sebarang promosi atau iklan sekiranya dapat banyak report tentang penipuan mereka.



Ketiga buat aduan kepada SKMM (Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia)


Ini pun satu tindakan yang penting kita perlu buat aduan kepada SKMM agar mereka dapat mengambil tindakan kepada penipuan secara dalam talian ini. SKMM atau MCMC adalah badan yang bertanggugjawab mematau semua jenis online tak kira laman sesawang, social media dan juga peralatan teknologi. Buat aduan di laman sesawang https://aduan.skmm.gov.my



Keempat buat aduan kepada CFM dan CMCF


Ini pun juga adalah tempat yang paling tepat untuk kita buat sebarang aduan tentang seberang penipuan atau juga salah guna laman sesawang, sosial media dan juga online. Korang boleh buat aduan seperti di bawah ini.



Jangan kita buat report kat Aduan Rakyat 3.0 pulak hehehehe.

Kita perlu ambil tindakan kepada pihak yang suka buat penipuan dan palsu ini kerana ia dah menjadi wabak sekiranya tidak dibendung. Jangan upload dan sebar kat sosial media rasa tidak puas hati kita kerana ia hanya akan memburukan lagi keadaan. Tapi kena buat aduan disaluran yang betul biar pihak berwajib ambil tindakan sewajarnya. Sekiranya semua saluran yang betul kita dah buat tetap tidak ada tindakan juga maka caranya barulah boleh viralkan kat laman sosial itu adalah last pilihan yang kita ada.

Harap dengan pendedahan sedikit sebanyak ini dapat memberi pengetahuan kepada semua agar tidak terus tertipu dengan penjualan secara dalam talian yang kita tidak tahu asal usulnya. Lebih baik kita periksa dulu dan kenal pasti bahawa mereka adalah laman yang sebenar atau tidak. Jangan jadi seperti saya yang dah kena tipu baru nak sibuk buat aduan. Banyak juga saya kena tipu dengan laman ini hati-hati lah semua ok.













10 Jun 2019

Apa Yang Silap Dengan Akaun Instagram Anda?

 
Tumpuan utama akaun Instagram adalah untuk membantu anda menjadi lebih berkesan, menjimatkan masa untuk perkara yang lebih penting, dan membantu anda menjangkau orang yang tepat mengenai produk atau perkhidmatan anda. Di sini dikongsikan kesilapan yang paling biasa yang anda tidak patut buat dalam Pemasaran Instagram anda.


Tiada Pautan Dalam Bio Untuk Mengemudi Trafik


Daripada semua kesilapan yang anda boleh buat sebagai jenama pada IG, tidak termasuk pautan dalam bio anda adalah salah satunya. Instagram memberikan anda keseluruhan ruang khusus untuk hyperlink (yang bererti orang boleh mengkliknya) jadi gunakan ia pada tahap maksima! Pautan ke kedai atau halaman produk tertentu jika anda menjalankan jualan, contohnya. Semakin mudah anda menjadikannya pengikut untuk mencari kedai anda, semakin banyak lalu lintas yang akan anda dapatkan.

Tidak Ada Penerangan Dalam Bio Anda Atau Ia Membosankan


Apa yang mentakrifkan penerangan Bio salah?
* Apabila ia membosankan,
* Semua tentang anda,
* Hanya mengenai produk anda.

Apa yang lebih buruk lagi? Tidak perlu semua itu. Ia menjadikan anda kelihatan tidak profesional.
Apa yang mentakrifkan penerangan Bio epik?
* Ia secara ringkas menerangkan "mengapa" atau misi / falsafah di sebalik produk anda
* atau apa yang anda buat / jual.

Tidak Ada Tindakan Tindak Balas di Ruang Caption Dan Komen


Jika anda mahu pengikut anda melakukan sesuatu, anda perlu menjelaskannya. Walaupun ia kelihatan sangat jelas kepada anda tapi mungkin tidak pada semua orang. Oleh itu jangan biarkan pelanggan berpotensi jatuh melalui keretakan dengan tidak mengarahkan mereka. Sekiranya anda mahu mereka melawat kedai anda, katakan "Klik pautan dalam bio untuk berbelanja ini!"

Mengharapkan Pengikut Untuk Mengejar Anda


Kecuali anda sudah mempunyai jenama yang terkenal dan sangat dicari, kemungkinan besar akaun Instagram anda tidak hanya akan ditemui secara tidak sengaja oleh pengikut yang berpotensi. Terserah anda untuk membawa mereka kepada anda. Bagaimana anda melakukannya? Anda perlu mendapatkan mereka sebelum orang lain melakukannya!










31 Mei 2019

Jadikan Raya Anda Unik Tahun Ini Dengan Carousell

 
Carousell, salah satu daripada pasaraya iklan terbesar dan paling cepat di dunia akan meraikan Hari Raya Aidilfitri bersama rakyat Malaysia menerusi pelbagai barangan unik yang tersenarai di platformnya. Sebagai sebahagian daripada persiapan Raya tahun ini, kempen Mari Ber-Carousell platform menarik banyak penyenaraian menarik yang akan menjadikan perayaan Raya tahun ini sangat unik.

1) Balik Kampung dalam Gaya dengan pereka unik Kebayas


Jenama fesyen homegrown, Lily & Orkid, telah mengubah baju kebaya klasik dan mengubahnya menjadi kepingan kontemporari. Terdiri daripada empat reka bentuk iaitu Roslina, Miliza, Ramelah dan Norida, setiap bahagiannya disemai secara eksklusif dan boleh dipenuhi dengan permintaan individu.

"Koleksi tahun ini lebih memaparkan kewanitaan wanita. Dari bagaimana mengalir atas apabila ia menyentuh angin, bagaimana ia bersinar ketika di bawah sinar matahari dipikirkan dengan baik, "Iylia Insyirah, pengasas Lily & Orkid. Saham terhad tersedia, dapatkan koleksi Lily & Orkid Raya anda di https://my.carousell.com/lilyxorkid/.

2) Berpakaian Kucing anda untuk menangkis Soalan Peribadi Sensitif dari keluarga


Bukankah itu mengecewakan dengan soalan yang sama tahun demi tahun? "Bila nak kahwin ni?" Atau "Dah ada anak belum?".

Masa untuk membuat lencongan dengan beberapa pakaian kucing foryour. Dapatkan aksesori kucing cutest dari Momokipets dan mengalihkan saudara-saudara anda dengan kerumitan Raya ini. Tinggalkan perhatian kepada kucing anda, semasa anda hanya meletakkan hangat di latar belakang.

Lebih baik lagi, Momokipets menawarkan promosi penghantaran percuma yang terhad dengan pembelian minimum sebanyak RM30 sahaja. Bangkitkan kucing anda hari ini di https://my.carousell.com/momokipets.

3) Salurkan influencer batin anda, dengan mengambil item apabila Kecantikan Influencer Declutters Pakaian Almari beliau di Carousell


YourTuber dan influencer yang terkenal, Nisha Ezzati, menjual beberapa koleksi terbaik (dan kadang-kadang tidak digunakan) di Carousell. Ini termasuk beg tangan, kasut tinggi, alat, seluar, baju dan senarai barang yang tidak berkesudahan, semua untuk tawaran murah. Ini termasuk jualan baju premium berjenama serendah RM20.

"Tiada apa-apa yang menimbulkan platform yang mudah, mudah dan boleh dipercayai seperti Carousell bagi saya untuk menyatakan, terutamanya apabila saya dapat memberikan barang-barang ini kehidupan baru dengan pemilik baru. Lebih-lebih lagi, kebanyakan item dijual pada setengah harga asalnya dan masih boleh dirunding. Perhatikan saya di Carousell untuk mendapatkan maklumat lanjut. "

Beli di kedai Nisha di https://my.carousell.com/nishxnish dan anda tidak akan menyesal memakai keindahan balik kampung ini.

4) Go Skrr dengan Butang LEGO bertema Superhero di Baju Raya anda


Hari Raya Aidilfitri adalah urusan tahunan di mana keluarga dan rakan-rakan berkumpul, dan penting untuk bertenang. Dengan semua kegilaan superhero pada masa ini, mungkin akan menjadi baik untuk memasangkan baju raya anda dengan beberapa aksesori superhero.

Mulai dari Thor, Spiderman, Batman hingga pelbagai jenis butang buatan LEGO, aksesori oleh Mainan Malaya dibuat sesuai dengan gaya fesyen anda dan ini pasti menjadi perbincangan tentang kampung.

Dapatkan butang superhero anda di https://my.carousell.com/malayatoys/








30 Mei 2019

Gibraltar BSN Syarikat Insurans Pertama Menggunakan Pembayaran Premium Melalui e-Wallet Boost

 
Gibraltar BSN Life Berhad ("Gibraltar BSN") dan Boost Malaysia hari ini mengumumkan perkongsian strategik yang akan membolehkan pelanggan membuat bayaran premium insurans dari dalam e-wallet Boost mereka dan mendapatkan cashback dalam bentuk Shake Rewards. Ini adalah perkongsian pertama antara syarikat insurans hayat dan pembekal e-wallet mudah alih di Malaysia.


Mengulas mengenai perkongsian itu, Rangam Bir, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Gibraltar BSN berkata, "Kami sangat teruja dengan perkongsian kami dengan Boost kerana kami kini boleh menawarkan pelanggan kami satu kaedah pembayaran alternatif yang tanpa tunai, selamat dan mudah. Perkongsian kami dengan Boost adalah sebahagian daripada usaha bersepadu kami di bawah strategi transformasi digital kami untuk memanfaatkan peluang yang akan meningkatkan proses dalaman dan meningkatkan pengalaman pelanggan kami. Kami juga sentiasa mencari rakan kongsi yang saling menguntungkan untuk meningkatkan cadangan nilai pelanggan kami dan pada akhirnya, membantu memperdalam penembusan insurans di negara ini".

Ketua Pegawai Eksekutif Axiata Digital Services Sdn Bhd, syarikat induk kepada Boost, Mohd Khairil Abdullah berkata, "Pada Boost, kami terus mencari jalan di mana kami boleh memperluaskan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan di aplikasi yang menyelesaikan titik kesakitan pengguna secara digital. Kami sangat teruja untuk memiliki Gibraltar BSN sebagai rakan kongsi insurans hayat pertama kami untuk disepadukan secara langsung ke dalam aplikasi kami dan menawarkan pilihan untuk membayar premium insurans di platform kami. Kami percaya bahawa kerjasama ini akan memberikan nilai tambah kepada pelanggan Gibraltar BSN yang juga pengguna Tingkatkan dan memacu agenda tanpa tunai untuk negara ini sejajar dengan hala tuju Kerajaan Malaysia." 

Kerjasama antara Gibraltar BSN dan Boost ditetapkan untuk memperdalam lagi kerana kedua-dua syarikat terus meneroka peluang untuk menyediakan insurans hayat yang mudah, relevan dan berpatutan kepada lebih ramai rakyat Malaysia di dompet mudah alih Boost.

Untuk membayar premium BSR Gibraltar dari dalam aplikasi Boost, pengguna perlu melakukan langkah satu kali untuk menambah nombor polisi mereka dari jub Cukai & Pembayaran di halaman Do More of the Boost app. Sebaik sahaja ditubuhkan, pengguna hanya perlu memilih dasar Gibraltar BSN mereka, masukkan jumlah pembayaran dan memberi kebenaran pembayaran sama ada melalui nombor PIN atau biometrik (cap jari untuk Android, Face ID untuk iOS).








28 Mei 2019

Cintaku Aplikasi Dating Muslim Percuma Patuh Syariah Ke?

 
Cintaku membantu menyambungkan umat Islam mewujudkan hubungan dan terus ke ambang perkahwinan yang bermakna.tinggal empat hari sebelum pelancaran Cintaku


Ciri-ciri aplikasi Cintaku :

- Cari jodoh Muslim berhampiran anda dengan mudah
- Gambar profil yang tulen dan berkualit tinggi sahaja
- Chat, favorite, dan kongsi gambar peribadi (private photo)
- Perlindungan penuh privasi dan maklumat anda
- Sama ada anda mencari teman hidup atau ingin berbual kosong dengan kawan baru

Cintaku adalah app #No. 1 di Malaysia.

Ikut langkah-langkah mudah ini untuk menikmati Cintaku:

Layari https://cintaku.com untuk mendapatkan pautan jemputan, kemudian "Pre-Order" app tersebut. Pada tanggal 3hb June 2019, anda akan menerima notifikasi dan app Cintaku akan muat turun secara automatik.

Buka app Cintaku, daftar profil anda, dan mula chatting dengan pengguna lain. Kongsi Cintaku dengan kawan-kawan anda sempena Hari Raya ini dan hebatkan lagi profil anda! Jangan lupa, anda perlu “Pre-Order” aplikasi Cintaku secara percuma. Cintaku adalah 100% percuma.








23 Mei 2019

Bayaran Menggunakan E-Dompet Boost Di Semua Restoran KFC Seluruh Malaysia

 
E-dompet tempatan Boost dan KFC mengumumkan bahawa pembayaran melalui Boost kini diterima di cawangan KFC seluruh negara, memudahkan pelanggan menikmati hidangan menjilat jari di bulan Ramadan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri, tanpa kerumitan. Kerjasama ini juga bertujuan memperkasakan landskap pembayaran tanpa tunai yang kian berkembang di Malaysia dengan kemudahan e-dompet.


Pihak kami sentiasa mencari peluang bagi mengukuhkan pengalaman digital pengguna dan melengkapi gaya hidup mereka. Kerjasama dengan KFC membolehkan kami meluaskan kebolehcapaian, ketersediaan dan kemudahan tambahan agar penduduk Malaysia mengamalkan gaya hidup tanpa tunai dengan Boost, sambil menerima ganjaran tunai kembali,” kata Mohd Khairil Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Axiata Digital Services, syarikat induk Boost.

Kerjasama dengan rakan niaga yang sealiran seperti KFC ialah peluang berharga, membolehkan kami melangkah seiring dan membina sinergi bagi memudahkan peralihan kepada masyarakat tanpa tunai di seluruh negara,” tambah Khairil.

Dato’ Seri Mohamed Azahari Mohamed Kamil, Pengarah Urusan di QSR Brands (M) Holdings Bhd berkata, ”Sebagai pengendali rangkaian restoran perkhidmatan pantas terbesar di Malaysia, kami perlu peka tentang perkembangan sezaman dan mengetahui perubahan dalam kegemaran dan tingkah laku konsumer. Ini supaya kami bersedia dengan rangka kerja dan strategi sewajarnya untuk memenuhi permintaan pelanggan yang kian berubah. Dalam memenuhi peranan ini, kami telah mengintegrasikan beberapa kemudahan dan saluran pembayaran digital di restoran-restoran kami, sesuai dengan langkah tekad kami ke arah masa depan yang lebih bersepadu dan ‘seamless’ buat manfaat pelanggan.”


Dompet digital semakin menjadi pilihan ramai kerana faedah yang ditawarkan kepada pengguna, dan selari dengan misi kami untuk selalu menawarkan perkhidmatan bernilai tambah kepada pelanggan. Kerjasama dengan e-dompet terbesar di Malaysia, Boost, memacu kelebihan kompetitif kami dalam trend tanpa tunai yang semakin berkembang. Kami berharap pelanggan kami akan menikmati pengalaman menjamu selera yang lebih meriangkan, dengan adanya kemudahan Boost di KFC.”

Bagi meraikan kerjasama baharu ini, Boost dan KFC menghadiahkan penduduk Malaysia rebat tunai RM5 dengan pembelian minimum RM 20 menggunakan Boost di semua cawangan KFC sehingga 31 Mei 2019.

Boost merupakan e-dompet terbesar di Malaysia hari ini, dengan 4 juta pengguna dan lebih daripada 80,000 titik sentuhan jualan dalam talian dan luar talian di seluruh negara. Selain perkhidmatan “Scan & Pay” di keai runcit dan F&B, pasar malam dan ‘food truck,’ pengguna boleh melakukan pelbagai urusan, seperti membayar caj meletak kereta di atas jalan dan bil perkhidmatan, membeli tiket bas dan keretapi serta membeli tiket wayang dan menyumbang kepada NGO melalui derma tanpa tunai.









20 Mei 2019

Kesan Kepada Sekatan Android Dalam Penggunaan Telefon Huawei

 
Dunia gajet hari ini digemparkan dengan sekatan Huawei dan Honor ke atas apa-apa akses kepada Android. Kerajaan US pimpinan Donald Trump telah meletakkan Huawei dan Honor sebagai salah satu syarikat dalam Entity List.


Apakah itu Entity List?


Entity List adalah senarai syarikat luar US yang tidak dibenarkan untuk bekerjasama dengan syarikat dari dalam US.

Google adalah sebuah syarikat dari US. Hal ini turut menjejaskan jalinan kerjasama di antara Google sebagai pembekal perisian Android kepada Huawei. Google dilarang sama sekali untuk meneruskan sebarang jenis bisnes bersama Huawei, atau dikenakan tindakan undang-undang.


Kesan terhadap peranti-peranti Huawei yang menggunakan perisian Android.


Sehingga kini, peranti seperti Huawei Mate 20 Pro, P30, P30 Pro yang dijanjikan akan menerima kemaskini Android Q terpaksa dibatalkan. Begitu juga dengan kemaskini tampalan sekuriti bagi peranti-peranti Huawei yang lain.

Pelancaran Honor 20 pada 21 Mei ini juga masih menjadi tanda tanya, sama ada program ini akan diteruskan atau sebaliknya.

Huawei dikatakan akan mencari jalan penyelesaian bagi isu tergempar ini, memandangkan perkara ini memberikan impak yang mendalam terhadap jutaan pengguna Huawei, 10,000 peluang pekerjaan di US, dan perjalanan bisnes Huawei sebagai pembekal perkakasan kepada syarikat-syarikat di dalam US.

Sebelum ini, kerajaan US telah menuduh Huawei sebagai pengintip melalui peranti mereka tanpa bukti. Kini, kerajaan US menjalankan buah catur mereka dengan permainan yang lebih kasar.

Inilah percaturan jahat Trump untuk mengekang kemaraan teknologi dan ekonomi kuasa besar China.


*Sumber Facebook Kamarul Afiq As-Subanji







Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter