Jumlah Paparan Halaman

11 Julai 2019

Banyak Sangat Pembekal e-Wallet di Malaysia Kenapa Tidak Disatukan

 
Kat Malaysia ni terlalu banyak sangat aplikasi e-wallet yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Tahu negara dalam era cashless tapi kenapa tiada inisiatif untuk menyatukan semua e-wallet ini dengan satu perhubungan yang boleh diguna pakai seperti mana kad ATM. Jom kita senaraikan beberapa pembekal e-wallet yang ada di Malaysia ini sahaja.


1) TouchNGo
2) Grab Pay
3) Maybank Pay
4) Boost
5) Wechat Pay
6) Lazada E-Wallet
7) Samsung Pay
8) Sarawak Pay
9) Big Pay
10) VCash
11) Kipple Pay
12) Fave Pay
13) Ali Pay


Kalau kad ATM pihak MEPS bertanggung jawab untuk menyatukan semua kad boleh digunakan di semua mesin ATM. Cuma dikenakan kadar cas yang berpatutan sahaja. Tapi adakah e-wallet juga boleh buat macam tu agar memudahkan pengguna. 

Mungkin juga boleh dijadikan seperti itu untuk peranan dan fungsi e-wallet. Bukan tak baik ada banyak aplikasi ini kepada pengguna memang tapi ia ada yang boleh ditambah baik dari segi perhubungan. Sekiranya lepas ini makin bertambah aplikasi e-wallet tidak mustahil satu masa nanti akan penuh dalam telefon pintar kita dengan semua aplikasi e-wallet kerana tiada penyatuan.

Juga akan beri kesan kepada pengusaha dan pemilik kedai kerana sekarang ini korang boleh lihat bila pergi mana-mana kedai tak kisahlah kedai runcit atau kedai makan penuh dengan sticker atau juga petanda aplikasi yang mereka ada untuk pengguna membuat pembayaran. Tidak kah ini akan mengelirukan pengguna juga nanti.

Bukan tidak baik tapi perlu kepada pengurusan yang lebih bagus agar satu masa tidak menyusahkan penguna juga dalam memberi kemudahan teknologi. Sebab kebanyakan fungsi e-wallet hampir sama dan juga hanya beza adalah jenama sahaja. Mungkin boleh lihat perkara ini lebih dalam lagi selepas ini. 








27 Jun 2019

Paradigm Mall Johor Bahru Mencipta Rekod Dengan Taman Permainan Kembung Terbesar Di Malaysia

 
Paradigm Mall Johor Bahru (PMJB), pusat beli-belah terbesar di Johor, hari ini meraikan kejayaannya tersenarai di dalam Malaysian Book of Records (MBR) bagi pencapaian taman permainan belon kembung terbesar di Malaysia. Bersempena cuti sekolah di Singapura dan sambutan Hari Bapa, PMJB telah membangunkan Cat’s Meow, taman permainan belon kembung luar biasa sepanjang 2.41 meter dan selebar 15.2 meter serta berketinggian 6.3 meter. Meow, taman berbentuk kucing itu merangkumi pelbagai elemen permainan belon kembung seperti jongkang-jongket, gelongsor gergasi dan kolam bola.


Sijil MBR telah diserahkan kepada Cik Catherina Quek, Pengurus Besar Paradigm Mall Johor Bahru, oleh Cik Nurul Fatihah – Penganalisa Penyelidikan dan Encik Aaron Bong, Pengurus Acara dan Komunikasi Korporat daripada Malaysian Book of Records.


Cik Catherina ketika berucap di acara tersebut berkata, “Kami sangat berbangga disenaraikan di dalam Malaysian Book of Records (MBR) untuk kali kedua. Penghargaan oleh MBR ini dapat memberi semangat kepada kami untuk bekerja keras dan menyediakan pengalaman unik kepada para pelanggan setiap kali mereka berkunjung ke pusat beli-belah kami.

Pengalaman membeli-belah kini bertambah meriah di Paradigm Mall JB, dengan adanya pelbagai aktiviti menarik lagi menyeronokkan seperti pencarian tapak kaki Meow Meow, Ring Toss dan permainan menjaringkan bola dari 20 Jun – 30 Jun 2019. Terdapat pelbagai hadiah hebat lagi memikat yang ditaja oleh peniaga-peniaga kami bagi peraduan dan aktiviti yang dijalankan. Pengunjung yang membelanjakan minimum RM50 di butik-butik pakaian atau RM100 di seluruh Paradigm Mall JB dapat menebus satu pas percuma dan memberi peluang kepada si kecil kesayangan mereka menikmati pengalaman menakjubkan di kolam bola Cat’s Meow.


Menurut Quek lagi, “Dengan semua tawaran menarik ini, PMJB menyediakan pengalaman penuh keseronokan untuk para pelanggan setia kami untuk mencipta lebih banyak memori indah bersama.


Jadi apa tunggu lagi? Tandakan kalendar dan serbu Paradigm Mall Johor Bahru! Rasai kegembiraan di taman permainan kembung terbesar bersama keluarga, rakan dan semua insan tercinta. Sebarang maklumat lanjut mengenai senarai aktiviti dan promosi.

Layari :-
Website: www.paradigmall.com.my/jb
Facebook: https://www.facebook.com/ParadigmJB
Instagram: www.instagram.com/paradigm.jb








17 Jun 2019

HARI RAYA Adalah Pemangkin Rakyat Malaysia Untuk Mengurangkan Sisa Makanan

 
Carousell, salah satu daripada pasar iklan baris terbesar dan paling pantas di dunia, menjalankan kaji selidik dalam aplikasinya yang menarik seramai 1,724 responden mengumpul beberapa pandangan ke dalam pembersihan rumah tradisional atau meremehkan semasa Ramadan sebagai persediaan untuk perayaan Hari Raya. 94% responden berkata pembersihan rumah adalah urusan tahunan yang menjalin hubungan yang lebih baik antara ahli keluarga.


Ibu bapa tetap menjadi pemandu utama untuk memulakan pembersihan dengan 35% daripada responden yang mengatakan bahawa pengisytiharan terutamanya dimulakan oleh ibu bapa mereka. Sementara itu, pembersihan diri yang dimulakan sendiri (26%), dipimpin oleh pasangan (19%) atau adik perempuan (19%).

Pakaian lama (96%), perabot (58%) dan peralatan dapur (56%) adalah tiga kategori utama yang biasanya digantikan untuk musim perayaan.

"Pelupusan barangan yang tidak dikehendaki dan tidak digunakan secara beransur-ansur mengurangkan kerana rakyat Malaysia lebih dilengkapi dengan pengetahuan kitar semula dan menjual semula barang-barang ini di Carousell. Walaupun jumlah barang yang dibeli tetap agak ketara, kami digalakkan untuk mengetahui bahawa lebih ramai rakyat Malaysia menggunakan platform kami untuk memberikan barang-barang ini kehidupan baru, dan juga untuk mendapatkan lebih banyak semasa musim perayaan, "kata Tang Siew Wai, Ketua Negara Carousell Malaysia.


Menariknya, sementara 28% responden tinjauan mengatakan mereka akan membuang barang-barang lama yang tidak digunakan ke dalam tong sampah atau kitar semula, majoriti responden (lebih 54%) berkata mereka menjual barang-barang yang tidak digunakan di Carousell sementara bakinya mengatakan mereka akan menyimpannya.

Antara kategori teratas yang disenaraikan dan diperdagangkan semasa sambutan Hari Raya tahun ini ialah pakaian wanita, pakaian lelaki, beg dan dompet, yang mengambil sejumlah 107,077 penyenaraian dan 40,563 transaksi.


39% daripada mereka yang menjual di Carousell menyimpan wang yang mereka hasilkan dalam simpanan mereka, sementara hampir 35% mengatakan mereka membeli Baju Raya baru. Sedikit lebih 11% responden berkata mereka memberikan wang itu sebagai Duit Raya.

Pada awal April, platform itu melancarkan kempen digital Mari Ber-Carousell yang memperlihatkan selebriti tempatan Aeril Zafrel dan Wawa Zainal, untuk menggalakkan rakyat Malaysia untuk menganggap Carousell sebagai persediaan untuk Hari Raya Aidilfitri di mana dalam masa kurang dari tiga minggu, video kempen memperoleh lebih 3.6 juta pandangan di YouTube.


"Adalah gembira untuk melihat musim perayaan menjadi pemacu yang kuat untuk mengurangkan sisa, sambil memperoleh pendapatan tambahan. Kami menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia untuk kreatif dan membuat tradisi untuk setiap musim perayaan, "tambah Tang.


Untuk maklumat lanjut mengenai Carousell, pergi ke https://my.carousell.com atau muat turun aplikasi Carousell dari Apple Store atau Google Play Store.









12 Jun 2019

Awas berhati-hati Dengan Penipuan Pembelian Dalam Talian Ini

 
Dalam zaman yang makin canggih dan juga makin moden kes penipuan dalam talian juga ikut sama berkembang. Kini mereka makin berani membuat jualan barangan secara terbuka di laman web mahupun laman sosial media. Baru-baru ini ramai orang sudah terkena dengan penipuan jualan dalam talian di laman seperti di bawah ini. 

Laman sesawang : https://www.bootes.online
Laman Facebook : https://www.facebook.com/Bootesstore
Laman Instagram : https://www.instagram.com/hi_bootes



Modus operandinya mudah sangat membuat promosi jualan menggunakan sosial media dengan meletak harga yang murah giler-giler dan kemudian letak gambar barang yang bagus dan berkualiti. Bila kita terpedaya dan mula tertarik kemudian kita akan buat pembelian atas talian atau COD.



Lepas tu tunggu barang sampai dan bila sampai sangat kecewa kerana barang yang dihantar langsung tidak sama seperti mana yang kita lihat. Seperti saya sendiri terkena juga dimana saya buat pembelian produk "Mobile 3-Axis Handheld Smartphone Gimbal Stabilizer" dengan harga yang gilerr murah RM185 sahaja. Tapi bila barang sampai hanya "Selfie Stick Integrated Tripod K07" yang berharga RM18 sahaja kalau beli kat laman sesawang lain.



Setelah tersedar tentang perkara seperti ini saya buat aduan kat Email yang diberi dan juga laman Facebook mereka namun tiada tindak balas untuk membuat pertukaran atau pemulangan wang semula. Malah saya disekat daripada untuk menghantar aduan kepada laman Facebook mereka. Jadi rasa kecewa dengan tindakan mereka saya buat semakan di internet dan mendapati rupanya ramai orang lain diluar sana juga telah tertipu dengan jualan melalui laman web yang sama. Boleh lihat aduan beberapa pembeli lain. (Gambar dan nama terpaksa ditutup demi keselamatan).





Saya pun akui tersilap dan terpedaya dengan promosi mereka dan tidak buat semakan terlebih dahulu tentang laman ini. Perkara yang perlu kita semak sebelum buat pembelian online adalah:-

1) Ketahui kat mana lokasi dan asal usul laman jualan tersebut
2) Kenal pasti No Tel, Email atau sebarang contact yang jelas tentang laman yang kita nak buat pembelian tersebut. 
3) Semak sebarang testimoni dari pelanggan yang pernah buat pembelian dalam laman tersebut.

Setelah saya dapati laman ini meragukan dan saya mengambil keputusan untuk buat tindakan seperti beritku mengikut saluran yang betul.

Pertama buat aduan di Laman Facebook 


Kita boleh buat report kepada laman Facebook mana-mana page yang membuat penipuan seperti ini. Korang boleh ikuti step seperti dibawah. Makin banyak aduan yang dibuat makin cepat tindakan daripada pihak Facebook terhadapt laman page ini.




Kedua buat aduan di Laman Instagram


Kita juga boleh report tentang penipuan di laman Instagram seperti ini. Korang boleh ikut step by step yang saya sertakan untuk report laman Instagram mereka. Ini akan menyekat mereka agar boleh buat sebarang promosi atau iklan sekiranya dapat banyak report tentang penipuan mereka.



Ketiga buat aduan kepada SKMM (Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia)


Ini pun satu tindakan yang penting kita perlu buat aduan kepada SKMM agar mereka dapat mengambil tindakan kepada penipuan secara dalam talian ini. SKMM atau MCMC adalah badan yang bertanggugjawab mematau semua jenis online tak kira laman sesawang, social media dan juga peralatan teknologi. Buat aduan di laman sesawang https://aduan.skmm.gov.my



Keempat buat aduan kepada CFM dan CMCF


Ini pun juga adalah tempat yang paling tepat untuk kita buat sebarang aduan tentang seberang penipuan atau juga salah guna laman sesawang, sosial media dan juga online. Korang boleh buat aduan seperti di bawah ini.



Jangan kita buat report kat Aduan Rakyat 3.0 pulak hehehehe.

Kita perlu ambil tindakan kepada pihak yang suka buat penipuan dan palsu ini kerana ia dah menjadi wabak sekiranya tidak dibendung. Jangan upload dan sebar kat sosial media rasa tidak puas hati kita kerana ia hanya akan memburukan lagi keadaan. Tapi kena buat aduan disaluran yang betul biar pihak berwajib ambil tindakan sewajarnya. Sekiranya semua saluran yang betul kita dah buat tetap tidak ada tindakan juga maka caranya barulah boleh viralkan kat laman sosial itu adalah last pilihan yang kita ada.

Harap dengan pendedahan sedikit sebanyak ini dapat memberi pengetahuan kepada semua agar tidak terus tertipu dengan penjualan secara dalam talian yang kita tidak tahu asal usulnya. Lebih baik kita periksa dulu dan kenal pasti bahawa mereka adalah laman yang sebenar atau tidak. Jangan jadi seperti saya yang dah kena tipu baru nak sibuk buat aduan. Banyak juga saya kena tipu dengan laman ini hati-hati lah semua ok.













10 Jun 2019

Apa Yang Silap Dengan Akaun Instagram Anda?

 
Tumpuan utama akaun Instagram adalah untuk membantu anda menjadi lebih berkesan, menjimatkan masa untuk perkara yang lebih penting, dan membantu anda menjangkau orang yang tepat mengenai produk atau perkhidmatan anda. Di sini dikongsikan kesilapan yang paling biasa yang anda tidak patut buat dalam Pemasaran Instagram anda.


Tiada Pautan Dalam Bio Untuk Mengemudi Trafik


Daripada semua kesilapan yang anda boleh buat sebagai jenama pada IG, tidak termasuk pautan dalam bio anda adalah salah satunya. Instagram memberikan anda keseluruhan ruang khusus untuk hyperlink (yang bererti orang boleh mengkliknya) jadi gunakan ia pada tahap maksima! Pautan ke kedai atau halaman produk tertentu jika anda menjalankan jualan, contohnya. Semakin mudah anda menjadikannya pengikut untuk mencari kedai anda, semakin banyak lalu lintas yang akan anda dapatkan.

Tidak Ada Penerangan Dalam Bio Anda Atau Ia Membosankan


Apa yang mentakrifkan penerangan Bio salah?
* Apabila ia membosankan,
* Semua tentang anda,
* Hanya mengenai produk anda.

Apa yang lebih buruk lagi? Tidak perlu semua itu. Ia menjadikan anda kelihatan tidak profesional.
Apa yang mentakrifkan penerangan Bio epik?
* Ia secara ringkas menerangkan "mengapa" atau misi / falsafah di sebalik produk anda
* atau apa yang anda buat / jual.

Tidak Ada Tindakan Tindak Balas di Ruang Caption Dan Komen


Jika anda mahu pengikut anda melakukan sesuatu, anda perlu menjelaskannya. Walaupun ia kelihatan sangat jelas kepada anda tapi mungkin tidak pada semua orang. Oleh itu jangan biarkan pelanggan berpotensi jatuh melalui keretakan dengan tidak mengarahkan mereka. Sekiranya anda mahu mereka melawat kedai anda, katakan "Klik pautan dalam bio untuk berbelanja ini!"

Mengharapkan Pengikut Untuk Mengejar Anda


Kecuali anda sudah mempunyai jenama yang terkenal dan sangat dicari, kemungkinan besar akaun Instagram anda tidak hanya akan ditemui secara tidak sengaja oleh pengikut yang berpotensi. Terserah anda untuk membawa mereka kepada anda. Bagaimana anda melakukannya? Anda perlu mendapatkan mereka sebelum orang lain melakukannya!










31 Mei 2019

Jadikan Raya Anda Unik Tahun Ini Dengan Carousell

 
Carousell, salah satu daripada pasaraya iklan terbesar dan paling cepat di dunia akan meraikan Hari Raya Aidilfitri bersama rakyat Malaysia menerusi pelbagai barangan unik yang tersenarai di platformnya. Sebagai sebahagian daripada persiapan Raya tahun ini, kempen Mari Ber-Carousell platform menarik banyak penyenaraian menarik yang akan menjadikan perayaan Raya tahun ini sangat unik.

1) Balik Kampung dalam Gaya dengan pereka unik Kebayas


Jenama fesyen homegrown, Lily & Orkid, telah mengubah baju kebaya klasik dan mengubahnya menjadi kepingan kontemporari. Terdiri daripada empat reka bentuk iaitu Roslina, Miliza, Ramelah dan Norida, setiap bahagiannya disemai secara eksklusif dan boleh dipenuhi dengan permintaan individu.

"Koleksi tahun ini lebih memaparkan kewanitaan wanita. Dari bagaimana mengalir atas apabila ia menyentuh angin, bagaimana ia bersinar ketika di bawah sinar matahari dipikirkan dengan baik, "Iylia Insyirah, pengasas Lily & Orkid. Saham terhad tersedia, dapatkan koleksi Lily & Orkid Raya anda di https://my.carousell.com/lilyxorkid/.

2) Berpakaian Kucing anda untuk menangkis Soalan Peribadi Sensitif dari keluarga


Bukankah itu mengecewakan dengan soalan yang sama tahun demi tahun? "Bila nak kahwin ni?" Atau "Dah ada anak belum?".

Masa untuk membuat lencongan dengan beberapa pakaian kucing foryour. Dapatkan aksesori kucing cutest dari Momokipets dan mengalihkan saudara-saudara anda dengan kerumitan Raya ini. Tinggalkan perhatian kepada kucing anda, semasa anda hanya meletakkan hangat di latar belakang.

Lebih baik lagi, Momokipets menawarkan promosi penghantaran percuma yang terhad dengan pembelian minimum sebanyak RM30 sahaja. Bangkitkan kucing anda hari ini di https://my.carousell.com/momokipets.

3) Salurkan influencer batin anda, dengan mengambil item apabila Kecantikan Influencer Declutters Pakaian Almari beliau di Carousell


YourTuber dan influencer yang terkenal, Nisha Ezzati, menjual beberapa koleksi terbaik (dan kadang-kadang tidak digunakan) di Carousell. Ini termasuk beg tangan, kasut tinggi, alat, seluar, baju dan senarai barang yang tidak berkesudahan, semua untuk tawaran murah. Ini termasuk jualan baju premium berjenama serendah RM20.

"Tiada apa-apa yang menimbulkan platform yang mudah, mudah dan boleh dipercayai seperti Carousell bagi saya untuk menyatakan, terutamanya apabila saya dapat memberikan barang-barang ini kehidupan baru dengan pemilik baru. Lebih-lebih lagi, kebanyakan item dijual pada setengah harga asalnya dan masih boleh dirunding. Perhatikan saya di Carousell untuk mendapatkan maklumat lanjut. "

Beli di kedai Nisha di https://my.carousell.com/nishxnish dan anda tidak akan menyesal memakai keindahan balik kampung ini.

4) Go Skrr dengan Butang LEGO bertema Superhero di Baju Raya anda


Hari Raya Aidilfitri adalah urusan tahunan di mana keluarga dan rakan-rakan berkumpul, dan penting untuk bertenang. Dengan semua kegilaan superhero pada masa ini, mungkin akan menjadi baik untuk memasangkan baju raya anda dengan beberapa aksesori superhero.

Mulai dari Thor, Spiderman, Batman hingga pelbagai jenis butang buatan LEGO, aksesori oleh Mainan Malaya dibuat sesuai dengan gaya fesyen anda dan ini pasti menjadi perbincangan tentang kampung.

Dapatkan butang superhero anda di https://my.carousell.com/malayatoys/








30 Mei 2019

Gibraltar BSN Syarikat Insurans Pertama Menggunakan Pembayaran Premium Melalui e-Wallet Boost

 
Gibraltar BSN Life Berhad ("Gibraltar BSN") dan Boost Malaysia hari ini mengumumkan perkongsian strategik yang akan membolehkan pelanggan membuat bayaran premium insurans dari dalam e-wallet Boost mereka dan mendapatkan cashback dalam bentuk Shake Rewards. Ini adalah perkongsian pertama antara syarikat insurans hayat dan pembekal e-wallet mudah alih di Malaysia.


Mengulas mengenai perkongsian itu, Rangam Bir, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Gibraltar BSN berkata, "Kami sangat teruja dengan perkongsian kami dengan Boost kerana kami kini boleh menawarkan pelanggan kami satu kaedah pembayaran alternatif yang tanpa tunai, selamat dan mudah. Perkongsian kami dengan Boost adalah sebahagian daripada usaha bersepadu kami di bawah strategi transformasi digital kami untuk memanfaatkan peluang yang akan meningkatkan proses dalaman dan meningkatkan pengalaman pelanggan kami. Kami juga sentiasa mencari rakan kongsi yang saling menguntungkan untuk meningkatkan cadangan nilai pelanggan kami dan pada akhirnya, membantu memperdalam penembusan insurans di negara ini".

Ketua Pegawai Eksekutif Axiata Digital Services Sdn Bhd, syarikat induk kepada Boost, Mohd Khairil Abdullah berkata, "Pada Boost, kami terus mencari jalan di mana kami boleh memperluaskan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan di aplikasi yang menyelesaikan titik kesakitan pengguna secara digital. Kami sangat teruja untuk memiliki Gibraltar BSN sebagai rakan kongsi insurans hayat pertama kami untuk disepadukan secara langsung ke dalam aplikasi kami dan menawarkan pilihan untuk membayar premium insurans di platform kami. Kami percaya bahawa kerjasama ini akan memberikan nilai tambah kepada pelanggan Gibraltar BSN yang juga pengguna Tingkatkan dan memacu agenda tanpa tunai untuk negara ini sejajar dengan hala tuju Kerajaan Malaysia." 

Kerjasama antara Gibraltar BSN dan Boost ditetapkan untuk memperdalam lagi kerana kedua-dua syarikat terus meneroka peluang untuk menyediakan insurans hayat yang mudah, relevan dan berpatutan kepada lebih ramai rakyat Malaysia di dompet mudah alih Boost.

Untuk membayar premium BSR Gibraltar dari dalam aplikasi Boost, pengguna perlu melakukan langkah satu kali untuk menambah nombor polisi mereka dari jub Cukai & Pembayaran di halaman Do More of the Boost app. Sebaik sahaja ditubuhkan, pengguna hanya perlu memilih dasar Gibraltar BSN mereka, masukkan jumlah pembayaran dan memberi kebenaran pembayaran sama ada melalui nombor PIN atau biometrik (cap jari untuk Android, Face ID untuk iOS).








28 Mei 2019

Cintaku Aplikasi Dating Muslim Percuma Patuh Syariah Ke?

 
Cintaku membantu menyambungkan umat Islam mewujudkan hubungan dan terus ke ambang perkahwinan yang bermakna.tinggal empat hari sebelum pelancaran Cintaku


Ciri-ciri aplikasi Cintaku :

- Cari jodoh Muslim berhampiran anda dengan mudah
- Gambar profil yang tulen dan berkualit tinggi sahaja
- Chat, favorite, dan kongsi gambar peribadi (private photo)
- Perlindungan penuh privasi dan maklumat anda
- Sama ada anda mencari teman hidup atau ingin berbual kosong dengan kawan baru

Cintaku adalah app #No. 1 di Malaysia.

Ikut langkah-langkah mudah ini untuk menikmati Cintaku:

Layari https://cintaku.com untuk mendapatkan pautan jemputan, kemudian "Pre-Order" app tersebut. Pada tanggal 3hb June 2019, anda akan menerima notifikasi dan app Cintaku akan muat turun secara automatik.

Buka app Cintaku, daftar profil anda, dan mula chatting dengan pengguna lain. Kongsi Cintaku dengan kawan-kawan anda sempena Hari Raya ini dan hebatkan lagi profil anda! Jangan lupa, anda perlu “Pre-Order” aplikasi Cintaku secara percuma. Cintaku adalah 100% percuma.








Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter