Jumlah Paparan Halaman

13 November 2015

Cyberjaya Tuan Rumah Pertandingan Robotik, Robo Race 2015

Posted by   on

Cyberview Sdn Bhd ("Cyberview"), Hab Teknologi Pemboleh sebalik kejayaan Cyberjaya, Sabtu lalu dibawa bersama-sama pelajar muda dan peminat robot melalui pertandingan robotik menyedarkan dan mendebarkan - Race Robo 2015.


Selepas kejayaan pada tahun 2014, Cyberview dan Terato Tech Sdn Bhd ("Terato Tech), rakan teknologi untuk program robot, memutuskan untuk menaikkan pertandingan sehingga takuk tahun ini dengan mengakibatkan ia dalam dua kategori, kategori Bawah 16 dan Terbuka kategori. Pertandingan ini bertujuan untuk memberikan peserta pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah di mana semua telah diberi peluang untuk meletakkan pengetahuan mereka ke dalam amalan semasa mendapatkan kemahiran teknologi baru dan mendapatkan inspirasi daripada peserta lain. Ia juga merupakan platform yang sempurna untuk peserta tempatan dalam industri, peminat robot dan pelajar untuk mempamerkan pembangunan kreatif dan ad-vancement dalam skop pengaturcaraan, animasi, pengekodan dan animasi 3D.


Faris Yahaya, Pengarah Urusan Cyberview berkata: "Dalam usaha untuk meningkatkan Cyberjaya menjadi Hub Teknologi Global, adalah penting bagi kita untuk menggalakkan pertumbuhan dan pembangunan tenaga mahir yang berkualiti. Pertandingan unik seperti Race Robo akan dapat membantu dalam pembenihan kepentingan pembelajaran matematik dan sains di kalangan generasi muda dan juga keinginan mereka untuk belajar lebih lanjut mengenai kemahiran teknologi canggih seperti pengaturcaraan dan kejuruteraan komputer lain. Kami percaya ia akan membawa mereka untuk mempelajari lebih dalam bidang teknologi dan menggalakkan muda tal-en untuk membawa idea-idea yang inovatif dan penyelesaian mereka untuk hidup, dan akhirnya membuat kesan positif dalam kehidupan kita. "


Menggunakan perkakasan dan sistem yang disediakan oleh penganjur acara itu, peserta di bawah 16 cate-ngeri berlumba antara satu sama lain menggunakan Bluetooth dikawal robot LEGO EV3. Setiap pasukan perlu bekerjasama untuk memikirkan cara untuk manuver robot melalui halangan-halangan dan pencapaian yang rumit dengan cepat sementara mengumpul mata sepanjang jalan.

CRATALYX pasukan yang terdiri daripada Hanif Zalman Hasnal dari Sekolah Kebangsaan Taman Pu-tra Perdana, dan Aiman ​​Ikhwanshah Indra bin Norani dari Sekolah Kebangsaan Selayang Utama muncul sebagai pasukan juara bagi kategori Bawah 16. Para pemenang membawa pulang RM1, 200 wang tunai, telefon pintar dari Gomax, pingat dan sijil.

Kategori terbuka adalah satu kategori baru yang membolehkan peserta untuk kod 4 sensor dan LEGO Mindstorm bahagian robot NXT / EV3 untuk mendapatkan strategik di sekitar trek dan mendapat mata maksimum. Akhirnya, Yeoh Cheng Jin, dari SMK Taman Connaught, terselamat daripada pusingan penyingkiran mengambil sejumlah 360 mata, berjalan jauh dengan RM1, wang tunai 000, telefon pintar dari Gomax, pingat dan sijil.

Penaja tahun ini untuk Robo Race 2015 termasuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multime-dia, Telekom Malaysia, McDonalds, Infinite Ventures, Watch Tower and Friends, Setia Haruman, Cyberview Resort and Gomax.







Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter