Jumlah Paparan Halaman

8 Julai 2018

SST Tidak Mempengaruhi Penjualan Dalam Talian ShopBack

Posted by   on

ShopBack, platform Cashback dalam talian yang menggabungkan lebih daripada 500 kedai dalam talian di Malaysia seperti Malaysia Airlines, Lazada, ZALORA, Taobao, Traveloka dan Booking.com, meramalkan bahawa Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tidak akan menjejaskan jualan dalam talian secara negatif.


Alvin Gill, Pengurus Besar ShopBack Malaysia menyatakan bahawa sekurang-kurangnya dua acara e-dagang akan berlangsung pada bulan September, iaitu MYCYBERSALE dan 9.9 Rewards Day. Pelanggan boleh menjangkakan cashback yang lebih tinggi serta tawaran produk dari ShopBack dan penjual utama e-dagang dari 3 September, hari pertama MYCYBERSALE hingga 9 September, hari terakhir 9.9. Rewards Day.

Beliau juga menyebut bahawa apabila GST dikeluarkan pada April 2015, ramai rakyat Malaysia beralih dalam talian untuk mencari pilihan yang lebih murah dan menggunakan ShopBack untuk penjimatan tambahan untuk menangani kesan GST dalam pembelian harian mereka. SST mungkin mendorong pertumbuhan jualan dalam talian jika peruncit di luar talian meningkatkan harga mereka apabila pelaksanaan.

Walau bagaimanapun, kami tidak fikir pengguna akan tergesa-gesa untuk membeli sebelum bulan September. Kebanyakan mereka menyimpan sentimen 'menunggu-dan-lihat' sehingga acara jualan dalam talian seterusnya. Kerajaan juga memberi jaminan kepada rakyat Malaysia bahawa SST tidak akan mencetuskan inflasi1 jadi kami yakin ia tidak akan menjejaskan prestasi e-dagang.

Survay Mendedahkan Rakyat Malaysia Tidak Percaya Iklan Media Sosial


Menurut Alvin, untuk terus menggalakkan perbelanjaan dalam talian, terdapat beberapa titik kesakitan pelanggan yang perlu ditangani sebelum acara jualan besar bermula. ShopBack Malaysia baru-baru ini melakukan tinjauan dengan 300 pelanggan yang membuat pembelian semasa kempen Raya dan mendapati pelanggan mengelakkan membeli:- 

1) Peralatan rumah besar (iaitu TV, mesin basuh)
2) Motor (iaitu minyak enjin, aksesori)
3 ) Insurans dalam talian.

Sejak Februari 2015, ShopBack telah bekerjasama dengan kedai dalam talian untuk menyediakan sehingga 30% cashback kepada pengguna dan membantu mereka menjimatkan lebih daripada RM25 juta. Untuk kempen Raya baru-baru ini, ShopBack mengeluarkan kira-kira RM1 juta tunai dalam tempoh sebulan.

Pada masa ini, lebih daripada 1 juta rakyat Malaysia menggunakan ShopBack untuk pembelian harian mereka. Penjimatan cashback boleh dipindahkan ke akaun bank pengguna setelah pengesahan. Selain Malaysia, ShopBack juga beroperasi di Singapura, Thailand, Indonesia, Filipina, Taiwan dan Australia. Bagi dapatkan maklumat lanjut, sila lawati https://www.shopback.my atau ikuti Facebook https://www.facebook.com/ShopBackMalaysia.





Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter