Jumlah Paparan Halaman

21 Mei 2018

Jualan Dalam Talian Di Shopback Sempena Perayaan Pada Awal Jun Dengan 0% GST

Posted by   on

ShopBack, platform Cashback dalam talian yang menggabungkan lebih daripada 500 kedai dalam talian di Malaysia, menjangkakan jualan Raya akan mencapai kemuncaknya pada minggu pertama Jun, memandangkan pelaksanaan GST 0% mulai 1 Jun dan seterusnya.

 
Alvin Gill, Pengurus Besar ShopBack Malaysia

"Rakan kami telah mula mempersiapkan promosi awal Jun kerana kemungkinan akan menjadi minggu apabila pengguna bergegas ke persiapan Raya. Sebagai contoh, Lazada merancang untuk Jualan Mega dari 1 Jun hingga 4 Jun dengan permainan di tempat, jualan kilat, dan sehingga 11% rebat tunai untuk pengguna ShopBack. Sekitar 40 rakan kongsi menyertai kempen Raya Raya dan kami berharap untuk mempunyai sekurang-kurangnya 100% pertumbuhan tahun ini, "kata Alvin Gill, Pengurus Besar ShopBack Malaysia.

Rakan kongsi dalam talian lain yang menyertai kempen ini ialah Traveloka, 11street, foodpanda, FashionValet, Booking.com, Senheng, Hermo, Expedia, Sephora, ASOS, JD sukan, PappaDelivery dll dan tawaran Cashback tertinggi ialah 30%.

"Terdapat kejatuhan jualan sebanyak 25% semasa minggu ke-7 Pilihan Raya dan dijangkakan. Apabila orang ramai mula bekerja dan Ramadan bermula, bilangan jualan dalam talian telah mula pulih ke tahap sebelumnya. Menurut data ShopBack, bilangan jualan yang dikuasakan oleh ShopBack semasa Ramadan 2017 VS 2016 meningkat sebanyak 100%. Kami yakin untuk mencapai melebihi angka ini kerana sentimen pasaran kelihatan positif selepas GE14.

"GST 0% boleh membenarkan rakyat Malaysia mendapat kuasa beli lebih baik apabila membelanjakan untuk keperluan Raya mereka. Berdasarkan data sejarah kami, jualan biasanya melonjak pada minggu kedua Ramadan tetapi untuk tahun ini, ia mungkin bermula selepas 0% GST berkuat kuasa dan akan memanjangkan hingga ke minggu keempat, "kata Alvin.

Rakyat Malaysia Lebih Berbelanja Berbanding Indonesia


Data serantau ShopBack * juga menunjukkan bahawa dalam perbandingan dengan orang Indonesia, perbelanjaan purata rakyat Malaysia pada bulan Ramadan 2017 ialah USD 54.54. Orang Indonesia pula membelanjakan USD 49.04 secara purata. Secara keseluruhan, Fashion muncul sebagai salah satu kategori jualan utama di kedua-dua negara. Rakyat Malaysia menghabiskan lebih banyak barangan Kesihatan & Kecantikan dan Elektronik manakala Groceries, Toys & Games mempunyai permintaan yang besar di kalangan rakyat Indonesia.

"Barang elektronik yang lebih besar, sebagai contoh, perkakas rumah boleh menjadi sebab perbelanjaan yang lebih tinggi ditemui di kalangan rakyat Malaysia," jelas Alvin.

Kategori pembelian utama di Malaysia dan Indonesia pada bulan Ramadan 2017

 
Waktu membeli-belah aktif dan tidak aktif di Malaysia dan Indonesia pada bulan Ramadan 2017

Kedua-dua negara Malaysia dan Indonesia mengalami kemerosotan lalu lintas semasa jam Iftar. Trafik laman web dan aplikasi semasa waktu puncak (2 petang - 4 malam) kekal tidak berubah kecuali peningkatan sebanyak 15% semasa bulan Ramadan.

"Tahun ini, ShopBack telah mengintegrasikan aplikasinya dengan rakan kongsi serantau seperti Lazada, terutama pengguna aplikasi Lazada boleh mendapatkan cashback lebih baik apabila mereka membeli-belah melalui aplikasi kami semasa Ramadan. Kami berhasrat untuk mengintegrasikan dengan lebih banyak aplikasi rakan kongsi pada masa hadapan untuk meningkatkan pengalaman pengguna kami. Ia akan terus mendorong pertumbuhan kami pada separuh tahun 2018 bersama dengan pelaksanaan GST 0%, "kata Alvin.

Pada masa ini, lebih daripada 1 juta rakyat Malaysia menggunakan ShopBack untuk pembelian harian mereka. ShopBack telah memberikan lebih banyak rebat tunai sebanyak RM25 juta sejak tahun 2015. Penjimatan tunai boleh dipindahkan ke akaun bank pengguna apabila pengesahan. Selain Malaysia, ShopBack juga beroperasi di Singapura, Thailand, Indonesia, Filipina, Taiwan dan Australia.

Untuk maklumat lanjut, sila lawat https://www.shopback.my/hari-raya-promotions atau ikuti Facebook https://www.facebook.com/ShopBackMalaysia/.





Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter