Jumlah Paparan Halaman

26 Mac 2020

#StayAtHome Dengan Antabax

Posted by   on

Perdana Menteri telah mengumumkan bahawa bermula 18 Mac, 2020 dan sehingga 14 April 2020, seluruh negara akan berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk membantu mengurangkan penyebaran Covid-19.


Sebagai pertahanan pertama untuk penyakit berjangkit, Covid-19 adalah mencuci tangan dengan kerap, atau membersihkan dengan sanitizer tangan berasaskan alkohol jika tangan tidak kelihatan kotor untuk membunuh kuman pada tangan. Ini dapat mengelakkan pemindahan kuman ini ke muka, mulut atau hidung di mana mereka lebih mudah masuk ke sistem pernafasan.

"Mencuci tangan adalah langkah berjaga-jaga yang perlu dilakukan orang ramai sekarang. Kami memahami kesukaran untuk membeli produk pada masa ini, kerana pasukan kami bekerja keras untuk menambah stok pada peruncit. Kami menggalakkan orang ramai memilih sabun bar, di mana sabun cecair tidak tersedia kerana kedua-dua format produk memberikan kesan yang sama untuk mencuci tangan, membunuh sehingga 99.9% kuman berbahaya," kata Francis Ng, Pengurus Besar Kanan, Lam Soon Edible Oils Sdn Bhd.

Menghindari Berita Palsu dan Memahami Risiko Mudah Terbakar

Jenama itu menggesa orang ramai untuk hanya membeli produk dari peruncit seperti Caring, Guardian, Watsons, farmasi lain di seluruh negara. Jenama itu telah mengesan sanitiser tangan palsu dengan menyerupai jenama Antabax, yang mana tindakan selanjutnya akan diambil.


"Terdapat post viral yang beredar di media sosial mengenai bahaya sanitiser tangan berasaskan alkohol. Penyembur tangan antabax mengandungi alkohol 67%, manakala gel sanitiser tangan mengandungi 65% alkohol." tambah Ng.

Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) mengatakan bahawa banyak kajian bahawa sanitiser dengan konsentrasi alkohol antara 60%-95% lebih berkesan dalam membunuh kuman daripada mereka yang mempunyai konsentrasi alkohol yang lebih rendah atau sanitiser tangan berasaskan bukan alkohol.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, semua produk berasaskan alkohol berpotensi terbakar dan oleh itu harus disimpan dari suhu dan api yang tinggi. Manfaat alkohol dari segi pencegahan jangkitan jauh melebihi risiko kebakaran.

Mandi Dengan Sabun

Antabax menggalakkan rakyat Malaysia mengambil nasihat yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan untuk mandi dengan sabun, dan membasuh seluruh tubuh selepas membeli barangan keperluan, dan kemudian hanya berhubung dengan ahli keluarga. Krim mandi antabax datang dengan pelbagai varian membunuh sehingga 99.9% kuman berbahaya.

Menjadi sebahagian daripada komuniti dan ketahui lebih lanjut mengenai kempen dan inisiatif terbaru Antabax dengan melawat laman Facebook rasmi Antabax di www.fb.com/NewAntabax atau @antabax di Instagram.








Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter