Jumlah Paparan Halaman

13 Mei 2020

Pakar-pakar Dari Universiti Sydney Memberi Pandangan Mengenai Kitar Semula Dan Sampah Plastik

Posted by   on

Kerajaan New South Wales baru-baru ini melakukan tinjauan mengenai kitar semula dan sampah plastik.


Menjelang penemuannya, yang akan dikeluarkan pada akhir tahun ini, para akademisi University of Sydney bersedia memberi komen mengenai penyelidikan mengenai kitar semula dan pengembangan teknologi penukaran sisa yang lebih maju, serta masa depan kitar semula.

University of Sydney baru-baru ini menduduki tempat pertama di Australia dan kedua di peringkat dunia dalam Times Higher Education Impact Rankings, yang memfokuskan diri untuk melindungi alam sekitar sambil menangani ketaksamaan melalui pembangunan lestari.

Gambar terlampir: Profesor Ali Abbas di kilang kitar semula kertas memeriksa timbunan sampah plastik yang telah dipisahkan dari kertas. Kredit: Profesor Ali Abbas, University of Sydney

Walaupun lebih banyak kesedaran, penggunaan plastik semakin meningkat

Dr Lisa Heinze dari Department of Gender and Cultural Studies dan Sydney Environment Institute bersedia untuk membincangkan penggunaan plastik di masyarakat serta rancangan untuk mengurangkan penggunaannya.

"Tempat pembuangan sampah, lanskap, dan saluran air kami tersedak dengan plastik. Walaupun kempen" bebas plastik "baru-baru ini, permintaan global untuk plastik terus meningkat, dan secara nasional kadar kitar semula plastik kami di bawah 10 persen.

"Saya mengalu-alukan tinjauan NSW mengenai masa depan plastik termasuk pertimbangan mengenai jenis plastik apa yang akan dihentikan dalam jangka pendek dan jangka panjang.

"Menangani masalah alam sekitar dan kesihatan yang berkaitan dengan plastik akan bergantung pada kita semua - individu, institusi dan pemerintah - bekerja sama dan bersama industri ke arah masa depan bebas plastik yang benar-benar berasaskan petroleum.

Dr Lisa Heinze | Jabatan Pengajian Gender dan Budaya dan Institut Alam Sekitar Sydney | lisa.heinze@sydney.edu.au

Ashley Brinson adalah Pengarah Eksekutif The Warren Center, yang menyatukan industri, kerajaan dan akademik untuk mewujudkan kepemimpinan pemikiran dalam bidang kejuruteraan, teknologi dan inovasi.

"Jurutera yang berpandangan ke depan bekerja untuk merancang masalah daripada produk pengguna kitaran jangka pendek dan pembungkusan plastik sekali guna yang boros daripada hanya menggunakan pelupusan dan kitar semula sisa akhir paip."

"Setelah 70 tahun plastik moden, kebanyakan ekonomi masih mencapai satu digit peratusan kitar semula plastik, dan" downcycling "tidak dapat mengatasi sejumlah besar plastik yang tidak digunakan."

* Downcycling berlaku apabila proses kitar semula menghasilkan bahan yang lebih rendah kualiti dan fungsinya daripada produk asal.

Ashley Brinson | Pusat Warren | ashley.brinson@sydney.edu.au


Kitar semula plastik kini menjadi keutamaan negara

Profesor Ali Abbas dari Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia dan Biomolekul adalah pakar dalam ekonomi pekeliling - sistem ekonomi yang bertujuan untuk membuang sisa dan penggunaan sumber secara berterusan - dan penukaran bahan plastik.

“Keutamaan utama bagi semua tingkatan pemerintahan saat ini adalah mengurangkan sampah plastik. Langkah penting untuk menangani cabaran sampah plastik - dan sampah secara umum - baru-baru ini dibuat dengan memperkenalkan dasar ekonomi pekeliling di NSW. "
"Dasar ini bertujuan untuk memudahkan kitar semula sebanyak mungkin, dan juga meminimumkan sampah."

Ekonomi pekeliling "mesti diukur"

"Walaupun kami telah melakukan pekerjaan yang luar biasa di Australia untuk mengitar semula, untuk merealisasikan potensi penuh ekonomi pekeliling, kami perlu mengukur potensi kitar semula setiap produk dan menjejaki jalurnya dan menggunakannya semula dalam ekonomi."

"Kita juga perlu memperluas teknologi di luar kaedah kitar semula tradisional, kerana beberapa proses kitar semula tidak dapat menangani sisa sukar dengan berkesan dan sebenarnya boleh membahayakan alam sekitar, sambil mengingat bahawa penggunaan semula, penyusunan semula dan pembuatan semula juga penting."

Teknologi yang sesuai dengan kitar semula plastik

“Analisis sampah seluruh sistem harus dilakukan. Ia dapat menilai peranan teknologi lestari, seperti kitar semula kimia dan pemulihan tenaga (sisa ke tenaga), bermain dalam rantai nilai plastik. "

“Sisa-to-energy mengembalikan tenaga dari plastik yang tidak dapat dikitar semula dan bahan lain yang sebaliknya akan berakhir di tempat pembuangan sampah. Ini adalah teknologi yang matang dan diterapkan dengan selamat di seluruh dunia, terutama di tempat-tempat di mana pemantauan dan peraturan lingkungan dapat dilaksanakan dengan ketat. "

"Kitar semula kimia mengubah plastik kembali ke blok bangunan kimia asas, yang kemudian dapat digunakan untuk membuat produk plastik baru, secara efektif menggantikan kebutuhan sumber daya mentah."

Profesor Ali Abbas | Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia dan Biomolekul | ali.abbas@sydney.edu.au

Sampah plastik harus dilihat sebagai peluang sumber yang baik

Profesor Thomas Maschmeyer dari Pusat Pengajian Kimia dan Institut Sydney Nano adalah pakar dalam ekonomi pekeliling dan telah mengkomersialkan, dengan permulaannya, Licella, proses perindustrian baru, Peningkatan Hidroterma Catalitik (Cat-HTR), yang mengitar semula sampah secara kimia plastik untuk menjadikannya produk baru.

"Sampah plastik adalah masalah alam sekitar yang serius, tetapi juga memberikan peluang sumber yang besar."

"Proses Cat-HTR berasaskan air yang saya ciptakan bersama melalui syarikat permulaan saya, Licella, menukar plastik menjadi cecair (minyak) dan gas dengan kecekapan 98 peratus rekod dunia.

"Minyak dapat disempurnakan menjadi produk baru, termasuk bahan kimia, plastik dan bahan bakar, sementara gas digunakan untuk menjalankan kilang penukaran itu sendiri. Ini berarti tidak ada input tenaga luaran yang diperlukan selain elektrik untuk menjalankan sistem kawalan dan sistem makanan sisa. Pada masa ini, projek pengkomersialan berskala besar sedang dijalankan di UK dan Eropah.

“Teknologi ini akan membuka kitar semula plastik plastik dengan cara yang belum pernah terjadi sebelumnya.

"Kami juga berharap dapat memperkenalkan teknologi ini secara komersial ke Australia - di mana ia diciptakan - dan pada masa ini kami sedang melihat laman web di mana kami boleh mendapatkan lesen untuk beroperasi."

Profesor Thomas Maschmeyer | Pusat Pengajian Kimia | thomas.maschmeyer@sydney.edu.au







Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter