Jumlah Paparan Halaman

13 September 2016

Forum Dunia IT (WITFOR) 2016 Telah Bermula Di Costa Rica

Posted by   on

Persidangan ICT terkemuka bagi negara-negara membangun - Forum Dunia Teknologi Maklumat (WITFOR) 2016 telah bermula 12 Sept di San Jose, Costa Rica dengan tema "ICT untuk Menggalakkan Pembangunan Manusia dan Melindungi Alam Sekitar".
 


Satu inisiatif IFIP, persatuan global untuk profesion ICT, WITFOR 2016 membawa bersama-sama dasar kanan, ahli akademik, pakar ICT, vendor dan wakil-wakil dari pelbagai badan bukan kerajaan dan GOS untuk membincangkan strategi ICT untuk memajukan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG ).


WITFOR 2016 akan memberi tumpuan kepada penyelesaian dan strategi untuk membantu mengurangkan kemiskinan dan kelaparan, meningkatkan akses kepada pendidikan berkualiti, menggalakkan kesaksamaan gender, menggalakkan kelestarian alam sekitar, meningkatkan penjagaan kesihatan di negara-negara dunia ketiga dan mengurangkan kadar kematian


Program ini disampaikan oleh:

  1. Robert Atkinson, presiden yang berpangkalan di Amerika Teknologi Maklumat dan Yayasan Inovasi (ITIF)
  2. Chrisanthi Avgerou, Profesor Sistem Maklumat di London School of Economics and Political Science
  3. Alicia Bárcena, Setiausaha Eksekutif Suruhanjaya Ekonomi Amerika Latin dan Caribbean (ECLAC)
  4. Dave Hoelscher, Pengarah Pemasaran IOT Solutions, dengan Huawei, yang berpangkalan di Shenzhen, China
  5. Malcolm Johnson, Timbalan Setiausaha Agung ITU (Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa
  6. Erick Mata, Profesor Madya di Pusat Pengajian Sains Komputer daripada Costa Rica Institute of Technology (ITCR) dan bekas ketua Encyclopedia of Life (EOL) di Institusi Smithsonian di Washington DC.

Pengerusi Penganjur Tempatan, Gabriela Marin, berkata WITFOR 2016 akan menjadi satu peluang yang unik untuk profesional ICT, penyelidik dan pemegang saham mereka untuk menunjukkan wawasan mereka untuk menggunakan teknologi untuk memperbaiki kehidupan di negara-negara membangun.

WITFOR telah dianjurkan oleh IFIP setiap beberapa tahun sejak 2003 dengan kerjasama pihak berkepentingan utama di negara tuan rumah. Setakat ini, WITFOR telah diadakan di Lithuania pada tahun 2003, di Botswana pada tahun 2005, di Ethiopia pada tahun 2007, Vietnam pada tahun 2009 dan di India pada tahun 2012.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai WITFOR 2016, melawat http://www.witfor2016.org





Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter