Jumlah Paparan Halaman

28 April 2016

IFIP WITFOR 2016 Tarik Maklum Balas Seluruh Dunia

Posted by   on

The IFIP World Information Technology Forum (WITFOR) 2016 telah mendapat sambutan global untuk Panggilan untuk Kertas dengan pembentang dari 23 negara yang berbeza mengemukakan kertas untuk pertimbangan. 

Dengan memberi tumpuan kepada kemajuan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG), WITFOR 2016 membawa bersama-sama beratus-ratus dasar kanan, pakar ICT, wakil-wakil NGO dan GOS, penyelidik dan organisasi sektor swasta untuk merangka cara untuk menggunakan ICT untuk menyelesaikan masalah negara-negara membangun. Yang akan diadakan di San Jose, Costa Rica 12-14 September, 2016, WITFOR 2016 telah mengambil tema "ICT untuk Menggalakkan Pembangunan Manusia dan Melindungi Alam Sekitar".


Pengerusi Penganjur Tempatan, Gabriela Marin, berkata hampir separuh daripada kertas datang dari Amerika Latin, lagi 25 peratus Eropah, sekitar 10 peratus setiap dari Amerika Utara dan Asia dan selebihnya telah berpecah antara Afrika dan Oceania. "Kami telah mempunyai menunjukkan yang kukuh daripada pengarang Costa Rica yang berminat untuk membentangkan idea-idea mereka untuk menyelesaikan cabaran-cabaran pembangunan tempatan, dengan sokongan lanjut daripada negara-negara Amerika Latin yang lain," katanya.

Ms Marin berkata kira-kira dua pertiga daripada kertas adalah dari negara-negara membangun manakala bakinya adalah dari negara-negara maju. "Dengan membawa bersama pakar-pakar dari kedua-dua negara maju dan membangun, WITFOR 2016 menawarkan platform yang kuat untuk kerjasama antarabangsa dan perkongsian idea dan penyelesaian kepada masalah yang sama."

Ms Marin juga berkata bahawa bilangan penulis setiap kertas adalah agak rendah, menunjukkan bahawa kebanyakan kumpulan penyelidikan yang kecil dan yang masih ada ruang untuk menjemput rakan usaha sama dari luar negara. "Kami berharap WITFOR 2016 mungkin menjadi persekitaran semula jadi untuk memupuk dengan menubuhkan kumpulan penyelidikan antarabangsa dan antara disiplin," katanya membuat kesimpulan. Pengarang kertas kerja yang diterima akan dimaklumkan pada minggu pertama bulan Mei, dengan program yang kena dibayar itu dimuktamadkan akhir bulan itu.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai WITFOR 2016, melawat http://www.witfor2016.org





Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter