Jumlah Paparan Halaman

12 Jun 2024

5 Tanda Amaran Sudah Tiba Masa Untuk Baiki Laptop Anda

Posted by   on

Terdapat banyak kegunaan komputer dalam kehidupan peribadi dan pekerjaan profesional. Komputer riba menjadikan kehidupan kita lebih mudah dengan melaksanakan pelbagai tugasan untuk kita.



Kebanyakan komputer hari ini masih boleh digunakan selepas lima tahun atau lebih jika dijaga dengan baik. Walau bagaimanapun, komputer riba juga terdedah kepada kerosakan seperti masalah perisian. Kadangkala masalah dengan komputer riba sangat teruk sehingga data padanya boleh rosak dan “backup”data boleh hilang. Oleh itu, ianya adalah berguna untuk mengetahui bila masa yang tepat untuk membawa komputer riba anda untuk dibaiki.

Jika anda tidak pasti sama ada komputer riba anda perlu dibaiki, 5 tanda amaran ini boleh membantu anda:

Tanda amaran #1: Skrin Biru Pada Komputer


Setiap pengguna komputer riba tahu tentang skrin biru kematian (BSOD) yang digeruni. Skrin ini boleh muncul apabila komputer anda tutup dengan tiba-tiba, dan selalunya ia menandakan bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Tetapi apakah itu skrin biru kematian?



Skrin biru kematian hanyalah istilah untuk jenis masalah komputer yang paling biasa. Apabila komputer anda tidak berfungsi, kebiasaannya ia adalah disebabkan oleh komputer riba yang tidak menemui fail yang diperlukan, anda akan melihat skrin biru dengan mesej seperti "Windows gagal dimulakan kerana masalah dengan konfigurasi sistem atau komputer anda. Hubungi pentadbir sistem anda.” Mesej ini bermakna komputer anda telah rosak dan anda perlu membawanya untuk dibaiki. Jangan tunggu lagi dan dapatkan servis Microsoft Surface yang profesional untuk laptop anda.

Tanda amaran #2: Skrin rosak atau retak


Anda boleh melakukan beberapa perkara untuk menentukan sama ada skrin komputer riba anda perlu dibaiki. Sebagai permulaan, lihatlah sama ada skrin komputer mengalami sebarang keretakan dalaman. Kedua, cari kerosakan fizikal pada komputer seperti keretakan pada kaca yang menghasilkan paparan skrin yang kosong atau skrin berkelip.

Jika anda tidak mempunyai pengalaman membaiki skrin laptop, anda mungkin boleh mencederakan diri anda dengan peralatan tajam yang digunakan untuk membuka skrin atau bahagian kaca. Sebarang kesilapan yang anda lakukan juga boleh merosakkan komputer riba anda secara kekal. Oleh itu, adalah lebih baik untuk menyerahkan kerja baiki skrin laptop kepada tukang baiki komputer yang berkelayakan.

Tanda amaran #3: Papan kekunci tidak responsif atau tidak boleh menekan sama sekali


Jika anda menghadapi kesukaran menggunakan keyboard komputer riba anda, mungkin sudah tiba masanya untuk penggantian papan kekunci tersebut. Jika papan kekunci tidak responsif atau tidak boleh ditekan langsung, mungkin terdapat masalah dengan pemandu yang mengawal papan kekunci. Mula-mula, pastikan pemacu papan kekunci didayakan dengan membuka “Device Manager” untuk semak perkara ini. Isu hardware seperti kabel buruk atau alatan longgar di dalam mekanisme mungkin boleh menjadi punca masalah ini.

Adalah lebih baik untuk mendapatkan servis baiki keyboard laptop oleh pakar komputer jika perlu.

Tanda amaran #4: Engsel laptop rosak


Jika engsel komputer riba anda rosak, anda boleh melakukan beberapa perkara untuk mengelakkan kerosakan skrin anda atau keseluruhan bahagaian luar komputer.



Pertama sekali ialah membuka penutup atas dengan perlahan-lahan sehingga ia berada pada sudut 90 darjah. Seterusnya, selamatkan bingkai LCD dengan pita dan kemudian cuba tutup penutup sekali lagi. Selepas itu, anda perlu menggantikan engsel tersebut. Jika ia adalah engsel yang lebih mahal, anda perlu menghantarkan ke kedai repair PC yang berpengalaman untuk mengetatkan semula engsel itu ke tempat asalnya menggunakan kaedah alternatif untuk memastikan ia berfungsi semula.

Tanda amaran #5: Air tumpah ke komputer riba


Jika komputer riba anda tidak boleh dihidupkan, mempunyai bunyi atau paparan yang rosak, atau salah satu port USB atau WLAN tidak berfungsi, anda mungkin mengalami kerosakan cecair. Kerosakan cecair pada komputer riba boleh disebabkan oleh pelbagai perkara, daripada kopi tertumpah kepada tumpahan air secara tidak sengaja.

Kami menasihati anda untuk mematikan sumber kuasa dan kemudian cabut bateri untuk mematikan komputer riba untuk mengelakkan kerosakan selanjutnya. Penyelesaian yang paling berkesan ialah membawanya ke kedai repair MacBook berdekatan anda.

Adakah anda memerlukan bantuan untuk membaiki komputer riba anda?

Adakah anda mempunyai PC atau komputer yang rosak? Mungkin ia telah tidak berfungsi, atau bateri cepat mati. Jika anda tidak pasti apa masalah komputer riba anda atau laptop anda memaparkan mana-mana gejala di atas, mungkin sudah tiba masanya untuk ianya dibaiki atau diservis. 

Hantarlah komputer riba anda ke kedai repair komputer oleh Geld Technologies di Subang Jaya, Selangor. 

WhatsApp Geld Technologies hari ini: https://wa.me/60166669438










Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter