Jumlah Paparan Halaman

26 November 2018

Pengembaraan Sains Dengan YTL Foundation Dan Petrosains Di Lot 10

Posted by   on

YTL Foundation dengan kerjasama Petrosains menganjurkan Lottie's Adventure Adventure, acara bertemakan STEAM di Pusat Beli-Belah Lot 10 dari 23-25 ​​November 2018 yang lalu. Pengembaraan Sains Lottie adalah yang dilancarkan oleh Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr Abu Hassan Bin Othman, ahli Lembaga Pemegang Amanah YTL Foundation bersama Datin Kathleen Chew, Pengarah Program YTL Foundation.


Tema tahun ini dipilih untuk meningkatkan minat pelajar dalam mengikuti mata pelajaran berasaskan sains dan mempromosikan mata pelajaran STEAM di kalangan pelajar dari semua latar belakang. 

"Kami mahu para pelajar mengetahui bahawa sains tidak perlu kering dan membosankan. Kami mempunyai sekumpulan peminat sains yang kreatif dan berdedikasi di sini hari ini ingin berkongsi pengetahuan mengenai bagaimana kami dapat membuat sains menyeronokkan dan menarik" kata Datin Kathleen Chew, Pengarah Program, YTL Foundation.

Sebagai Naib Canselor Universiti Sabah Malaysia sebelum ini, Tan Sri Datuk Seri Abu Hassan Bin Othman menjelaskan bahawa pelajar kita berpotensi untuk bersaing secara global, tetapi tanpa pendedahan, motivasi dan kepentingan yang betul, mereka akan ditinggalkan. 

"Saya sangat gembira mendengar YTL Foundation menganjurkan 'Pengembaraan Sains', bukan hanya untuk menggalakkan sains, matematik dan kreativiti teknologi kepada pelajar, guru dan ibu bapa, tetapi untuk menunjukkan bahawa mata pelajaran berasaskan sains bukan hanya untuk jenis tertentu pelajar, ia boleh menarik semua pelajar." jelasnya.


Pada majlis itu, terdapat bengkel kayu dan sains yang diuruskan oleh Super Brain Bridge di mana pengunjung akan dapat membuat lampu meja, kipas meja USB dan juga membuat tirap. Anda juga boleh mengeluarkan Marie Curie di dalam anda dengan Akademi Sains Bridge di mana anda boleh menjalankan pelbagai jenis eksperimen dari pencampuran lendir ke ujian PH.

Petrosains mengadakan bengkel untuk membuat robot mini yang menari dan corak coretan, mewujudkan labirin marmer. Terdapat juga teka-teki matematik dan BATAK Mini Pro, mesin yang menguji reaksi anda dan koordinasi tangan anda. Pembekal lain termasuk MEREKA yang mempunyai basikal jus, Toy Libraries Malaysia yang memegang mainan mainan dan gerai pembaikan mainan, Aliran, Amazin 'Grace, Mangosteen, Supa Dupa Circus, NAGCM (Persatuan Kebangsaan Kanak-kanak Berbakat Malaysia), Jabatan Alam Sekitar dan banyak lagi.


Mainan yang dikumpulkan dalam pemacu mainan dan hasil daripada penjualan Lottie Bears akan disumbangkan kepada Perpustakaan Toy Malaysia untuk mendirikan sebuah perpustakaan mainan untuk Program 'Sekolah Dalam Hospital' di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Hasil yang diperoleh daripada jualan Mangosteen dan Aliran akan diberikan kepada amal juga.

YTL Foundation menjemput pelajar dari tujuh sekolah awam untuk menghadiri acara itu dan setiap pelajar diberi peluang untuk menyertai bengkel tersebut. Jika anda ingin mengetahui lebih terperinci mengenai bengkel dan aktiviti yang berlaku di Pengembaraan Sains Lottie, lawati http://ytlfoundation.com/blog/2018/10/16/lotties-science-adventure/.







Tiada ulasan:
Write comments

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter