Jumlah Paparan Halaman

10 Oktober 2020

E-Commerce Vs Online Marketplace

 

Anda pasti pernah mendengar kata e-commerce dan online marketplace. Menurutmu, apakah ada perbezaan dari keduanya? Nah, artikel ini akan memberikanmu angin segar supaya tidak ada kekeliruan. Kekeliruan? Iya, percaya deh, masih banyak yang belum bisa membedakan website online marketplace dan e-commerce. Kalau anda, sudah tahu bedanya atau belum? Jika sudah, artikel ini akan memberikan validasi kepadamu apakah pengetahuanmu tentang website e-commerce & online marketplace sudah sepaham dengan general statement atau belum. Jika belum, jangan khawatir! anda tidak sendiri! Justru anda harusnya bersyukur karena sudah menemukan artikel ini. Hihihihi.



Untuk yang bertanya, “Kenapa hal kecil macam perbezaan e-commerce dan online marketplace saja perlu diperdalam? Tujuannya sama. Sama-sama untuk jual-beli.”


Yakin, tujuannya cuma untuk jual-beli? Untuk yang masih bertanya tentang pertanyaan diatas, cuba baca manfaat website e-commerce.


Tetapi, jika anda penasaran sebenarnya apa perbezaan website e-commerce dan online marketplace, siapkan teh hangat dan cemilan, sekarang! Artikel ini tidak akan membuat perhatianmu berpaling.


Pengertian e-commerce & online marketplace

Untuk sebagian orang, e-commerce dan online marketplace adalah sama. Namun, dari segi fungsionalitas, ternyata berbeda. Sila buka kamus ala-ala agar pembahasan ini punya fundamental dan tidak asal ngomong. Simak pembahasan berikut ini.


E-commerce

Menurut E-commerce Guide, e-commerce adalah bentuk transaksi jual beli secara daring (online). Artinya, jika anda melakukan aktiviti jual beli via online, anda telah terlibat dalam e-commerce. Sedangkan menurut TechTarget, e-commerce adalah proses jual beli barang ataupun jasa, atau mengirimkan uang / data, melalui jaringan elektronik, utamanya internet. Dari kedua penjelasan dari dua sumber yang berbeda ada 2 benang merah yang bisa diambil. Jaringan elektronik, utamanya internet


Aktiviti jual beli

Ya, singkatnya, e-commerce adalah bentuk modernisasi aktivitas jual beli dengan memanfaatkan teknologi internet sebagai media penghubung antara penjual dan pembeli. Penjual tidak perlu mengetahui secara personal siapa yang membeli barang. Begitu pula dengan pembeli, tidak perlu mengetahui siapa yang menjual barang tersebut. Semuanya dilakukan secara virtual.



Online Marketplace

Menurut Richard Kestenbaum, salah satu kontributor Forbes yang membahas dunia retail, online marketplace adalah sebuah website atau aplikasi yang menyediakan fasilitas jual beli dari banyak vendor.


Pendapat Study.com juga memperkuat pendapat Richard bahwa online marketplace adalah tempat jual beli online dimana pihak ketiga dapat berpartisipasi dalam menjual barang / jasa. Ada yang menarik dalam pembahasan online marketplace oleh Study.com. Online marketplace adalah e-commerce. Hold my beer. Macam mana ini, katanya e-commerce dan online marketplace itu berbeza!


Tenang, tenang. Baca dulu sampai selesai.


Ya, memang semua online marketplace adalah e-commerce. Tetapi, TIDAK SEMUA E-commerce adalah online marketplace. Paham maksudnya? Biar lebih mudah, analoginya begini. Anggap online marketplace adalah iPhone. Sedangkan e-commerce adalah Smartphone. Semua iPhone adalah Smartphone. Tetapi, tidak semua Smartphone itu iPhone. Hal yang menjadi titik berat perbedaan antara E-commerce dan online marketplace adalah jumlah penjual / vendor.


Perbedaan e-commerce & online marketplace


Setelah anda tahu pengertian e-commerce & online marketplace, ada 1 tembok tebal yang membuat e-commerce dan online marketplace terlihat berbeda. Coba tebak!


Yap, betul. Jumlah penjual / vendor. E-commerce adalah website yang memiliki 1 dan lebih dari 1 penjual / vendor. Artinya apa? Bagi website jual beli yang menjual barang / jasa HANYA terdiri dari 1 penjual / vendor dianggap BUKAN online marketplace. Tetapi, jika sebuah website jual / beli memberikan fasilitas bagi pihak ketiga untuk berjualan, dapat dikategorikan sebagai online marketplace. Itu karena online marketplace adalah website yang HARUS memiliki penjual / vendor LEBIH DARI SATU.


Dari segi pembuatan software, website / aplikasi yang hanya mengijinkan 1 vendor (e-commerce) untuk berjualan, akan lebih mudah dibandingkan dengan website / aplikasi yang mengijinkan banyak user (online marketplace) untuk menjadi vendor / penjual. Atau singkatnya, pembuatan online marketplace lebih kompleks daripada pembuatan e-commerce biasa.


Meskipun demikian, menurut Richard (Kontributor Forbes untuk Ritel), salah satu daya tarik dari online marketplace adalah masyarakat memiliki kecenderungan menginstal aplikasi yang menyediakan banyak pilihan vendor, produk, maupun harga dari pada aplikasi e-commerce yang hanya memiliki 1 vendor / penjual. Dari segi psikologis, pengguna merasa dapat membandingkan satu barang dengan yang lain secara bersamaan dengan mudah. Nah, experience inilah yang seringkali menjadi pertimbangan dalam membuat website online marketplace.


Akan tetapi, ada satu hal yang menjadi concern vendor / penjual jika menggunakan website online marketplace. Barang counterfeit / bajakan / palsu. Ya, dengan mudahnya orang-orang menjual barang di online marketplace, bukan tidak mungkin keaslian barang menjadi ancaman. Ancaman tersebut berlaku bagi perusahaan brand yang dipalsukan, maupun konsumen yang tertipu oleh penjual barang palsu. Memang, sudah banyak online marketplace yang memberikan diferensiasi pada official store. Tetap saja, karena kecenderungan masyarakat yang memilih barang yang memiliki harga yang relatif murah, tentu barang-barang palsu di online marketplace masih memiliki “pasar” yang cukup banyak.


Untuk di Indonesia sendiri, pemahaman dan regulasi perihal barang-barang counterfeit / barang palsu masih terbilang lemah. Nah, kelemahan inilah yang menjadi perhatian banyak brand. Sehingga, perusahaan merasa kehadiran e-commerce non-marketplace sebagai tempat yang “aman” bagi konsumen. “Aman” disini adalah jaminan barang 100% asli karena e-commerce tersebut dioperasikan oleh perusahaan brand itu sendiri. Bisa dibilang sebagai perpanjangan tangan.


Nah, meskipun kini proses membuat website e-commerce dapat diserahkan kepada perusahaan Software House Professional, tetapi ada 1 hal penentu, apakah penjualan produk melalui e-commerce pribadi akan lebih menguntungkan daripada berjualan di marketplace.


Brand

Brand? Boleh pula?

Ketika anda ingin berbelanja online. Apa yang akan anda lakukan pertama kali? Mencari di peramban Google dengan keyword barang yang ingin anda beli, bukan? Misalnya membeli sepatu olahraga. Ya, 3 urutan organik teratas dengan keywords: sepatu olahraga di mesin Google adalah online marketplace. Bagaimana jika kita masukkan pula nama brand terkenal. 


Masih sama. Online marketplace. Yap, untuk sekelas Nike dan sekaligus pemegang brand Nike saja membutuhkan bantuan Ads / iklan untuk mendapatkan posisi halaman pertama untuk kategori keywords: sepatu olahraga nike. Bagaimana bisa?


Cuba lihat statistik dibawah ini, ya.



(Keywords: Sepatu Olahraga)


Dari data statistik di atas, ada selisih yang sangat tinggi pada volume pencarian “sepatu olahraga” dan “sepatu olahraga nike”. 


Dari data tersebut, bila dilihat dari pandangan seorang analis, kebanyakan orang masih melakukan pencarian menggunakan kata generik produk daripada spesifik menyebut produk + brand. Memang, yang mencari produk + brand masih layak untuk diperhitungkan. Akan tetapi, tetap saja yang berada di halaman pertama mesin pencarian Google adalah online marketplace.


Meskipun demikian 600 volume pencarian bukanlah jumlah yang sedikit. Lebih dari 10% calon pembeli sepatu olahraga memilih nike. Tentu karena Nike adalah merek / brand besar. Tetapi bagaimana dengan perusahaan rintisan dengan brand entitasnya sendiri? Tentu cukup was-was ya (?)


Lalu, jika online marketplace memiliki kekuatan di mesin pencarian Google, mengapa pertumbuhan e-commerce semakin pesat?


Pertanyaan yang menarik. Memang, perlu diakui meskipun kekuatan online marketplace cukup merajai wilayah Google, pertumbuhan e-commerce mulai menggerus sedikit demi sedikit kekuatan online marketplace.







1 Oktober 2020

realme Personal Care Series Melancarkan SMART CARE IS NOW

 

realme Malaysia adalah jenama 'Dare to Leap' yang membawa peranti penentu trend inovatif dan teknologi untuk rakyat Malaysia dalam gaya hidup harian mereka. Dalam dua tahun terakhir, realme telah membawa pelbagai kategori produk mulai dari telefon pintar hingga produk AIoT. Bersempena dengan Festival Pertengahan Musim Gugur, realme dengan bangga mengumumkan momen Dare to Leap kami yang seterusnya yang juga akan membuat Chang'E bangga ketika kami memasuki segmen penjagaan diri di Malaysia. Untuk tidak meletupkan gelembung anda, kami tidak melancarkan kuih bulan!


Oleh itu, teknologi dan inovasi terkini realme akan segera tersedia dalam segmen penjagaan diri di Malaysia. Kami percaya bahawa kesihatan keseluruhan kami sama pentingnya dengan pemproses di telefon pintar. Produk penjagaan diri realme terkini menggabungkan kepakaran realme dalam AIoT dan gaya hidup pintar untuk membolehkan pengguna ‘tetap segar’ dan ‘merakam perubahan anda’.


Peminat tidak lama lagi dapat menikmati pengalaman yang lebih pintar dan memulai perjalanan gaya hidup baru dengan bidang yang sebenar. Nantikan pelancaran produk penjagaan diri pertama yang sebenar melalui live streaming di laman Facebook realme pada 5 Oktober 2020 (Isnin) jam 12.00 malam.


Penjagaan Pintar TerKini! Terima kasih.








22 September 2020

Siri realme 7 Bakal Ke Malaysia Tak Lama Lagi Nantikan

 

realme Malaysia akan memperkenalkan dua penambahan terbaru dalam Siri Nombor mereka yang memberikan pengguna prestasi, kamera, bateri dan pengalaman reka bentuk yang terbaik Bagi rakyat Malaysia yang berminat dengan fotografi dan permainan, siri realme 7 pastinya menjadi telefon pintar pilihan anda.



Siri realme 7 juga telah lulus Verifikasi Kebolehpercayaan Telefon Pintar TÜV Rheinland yang menjamin kualiti dan ketahanan peranti. realme 7 Pro hadir dengan prestasi laju Snapdragon 720G, caj SuperDart 65W improvisasi untuk pengguna berat dan Kamera Quad 64MP 2-Gen.


Sebaliknya, realme 7 dilengkapi dengan Pemproses Permainan MediaTek Helio G95 Pertama di Dunia serta Paparan Ultra Smooth 6,5 inci 6,5 inci untuk pemain menikmati pengalaman permainan yang lebih lancar dengan layar yang lebih besar.


Nantikan pelancaran telefon pintar realme 7 Series menerusi live streaming di laman Facebook realme pada 24 September 2020 (Khamis) jam 12.00 malam.





21 September 2020

Kedai Pengalaman realme Di Sunway Pyramid Lebih Besar Dan Lebih Baik

 

realme Malaysia hari ini mempunyai pembukaan untuk kedai pengalaman baru di Sunway Pyramid. Peminat dan pembeli yang mengunjungi kedai akan menikmati pengalaman yang baik kerana realme telah meningkatkan kedai gambarnya menjadi kedai pengalaman. Kedai pengalaman di Sunway Pyramid akan dilengkapi dengan pusat servis pertama di kedai, siap pada bulan Oktober untuk menyediakan perkhidmatan menyeluruh bagi pengguna.



"Hari ini, kami telah meningkatkan kedai gambar kami menjadi kedai pengalaman baru di Sunway Pyramid untuk menampung peminat bidang kami dengan persekitaran yang selesa sambil mengalami ekosistem pintar realme. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada peminat kami dan rakan-rakan realmedia kami yang telah menyokong kami sepanjang perjalanan Dare to Leap untuk mencapai kejayaan dan pencapaian seperti itu,” kata Tiffany Teh, Pengurus Jenama realme Malaysia.



Terdapat pelbagai aktiviti yang disiapkan semasa pembukaan kedai tersebut untuk dinikmati peminat dan pembeli. Mereka yang telah melepaskan peluang untuk mengunjungi pembukaan Realme Experience Store dapat menyertai aktiviti di kedai pada 20 September 2020, Ahad dari 10:00 hingga 10:00.



Setiap orang yang menyertai Cabaran Kecergasan, Cabutan Bertuah Super Check dan CLAW wilayah anda berpeluang memenangi hadiah menarik seperti realme X3 SuperZoom, realme Band, realme Buds Air, realme Power Bank dan realme Luggage. Terdapat juga promosi Pembelian Dengan Pembelian 50% (PWP) pada produk realme terpilih dan juga diskaun sehingga 20% untuk rangkaian produk AIoT sebenar di kedai.



Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai acara dan promosi kami, ikuti kami di laman Facebook kami dan juga Instagram di @realmemalaysia.





16 September 2020

OPPO Melancarkan ColorOS 11 Dalam Android 11 Rollout

 
Jenama telefon pintar terkemuka di dunia OPPO mengadakan pelancaran global untuk ColorOS 11 serba baru hari ini melalui sidang akhbar dalam talian, menjadikan sejarah sebagai salah satu OEM pertama yang membawa kemas kini Android 11 terkini kepada pengguna global. Dengan konsep "Make Life Flow", ColorOS 11 mengekalkan ciri Android yang disukai dan juga menyediakan penyesuaian UI yang kaya yang dicari oleh pengguna OPPO. Pelancarannya yang pantas, berikutan pengumuman Android 11 Google, adalah hasil kerjasama erat antara kedua-dua syarikat untuk mewujudkan pelancaran tersebut dalam waktu singkat.



Tahap penyesuaian UI baru untuk melepaskan keperibadian anda

ColorOS 11 menawarkan tahap penyesuaian UI yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk membantu pengguna melepaskan imaginasi mereka dan memperibadikan pengalaman mereka. Pengguna pada dasarnya dapat membuat Tampilan, tema, dan kertas dinding Selalu-On mereka sendiri, serta fon, ikon, dan nada dering. Peningkatan terbaru ini juga meningkatkan Mode Gelap Android stok dengan tiga skema warna dan tahap kontras. Sementara itu, OPPO Relax 2.0 membolehkan pengguna membuat campuran bunyi putih mereka sendiri sambil juga menawarkan koleksi suara yang luas dan mengasyikkan dari bandar-bandar di seluruh dunia.

"Fokus ColorOS 11 pada penyesuaian UI berakar pada keinginan pelanggan untuk pengalaman telefon yang lebih peribadi dan unik," kata Lynn Ni, Ketua Projek Reka Bentuk OPPO ColorOS. "Pasukan ColorOS telah memperhatikan maklum balas pengguna untuk penyesuaian UI yang lebih besar, menawarkan UI yang lebih diperibadikan yang merangkumi pelbagai jenis fitur. Dengan berbuat demikian, kami menyediakan banyak ruang kepada pengguna untuk menunjukkan kreativiti dan mengawal kawalan ke atas telefon mereka."

Kecekapan yang lebih tinggi dari sebelumnya

ColorOS 11 dilengkapi dengan ciri-ciri canggih yang meningkatkan kecekapan kerja dan kehidupan. Antaranya ialah Terjemahan Tiga Jari yang dikuasakan oleh Google Lens, ciri pertama yang dicipta bersama oleh OPPO dan Google. Ia menangkap dan menerjemahkan teks melalui tangkapan skrin sederhana yang diambil dengan isyarat tiga jari.

Flexdrop, satu lagi ciri baru, menyediakan penyelesaian mudah dan intuitif untuk pelbagai tugas. Pengguna dapat menonton video dan teks pada masa yang sama, yang sangat berguna untuk pemain dan peminat video. Pengguna bahkan boleh beralih antara dan mengawal peranti rumah pintar yang berbeza melalui menu Kawalan Peranti baru, tanpa perlu memuat turun aplikasi baru.

Untuk memaksimumkan bateri yang tersedia, Mode Super Power Saving yang baru memungkinkan pengguna memilih enam aplikasi untuk dijalankan dalam situasi bateri rendah. Sementara itu, Battery Guard mencegah kerosakan daripada pengecasan berpanjangan pada voltan kuasa yang tidak stabil dengan mempelajari tabiat pengguna. Ia dengan bijak menghentikan pengecasan sebaik sahaja mencapai 80% pada waktu malam, sebelum menyambung semula untuk mencapai pengisian penuh pada waktu pengguna bangun.

Kelancaran yang tiada tandingannya untuk "Make Life Flow"

Walaupun kadar bingkai yang tinggi adalah kemajuan industri yang positif, hasilnya telefon sering mengalami kelewatan dan kegagapan. Untuk mengatasi ini, ColorOS 11 telah memperkenalkan UI First 2.0, yang menggabungkan enjin pengurangan ketinggian milik OPPO dengan Quantum Animation. Ini meningkatkan penggunaan RAM sebanyak 45%, meningkatkan kadar tindak balas sebanyak 32% dan kecepatan bingkai sebanyak 17%.

Sementara itu, AI App Preloading mempelajari tingkah laku pengguna untuk memuatkan aplikasi yang paling sering digunakan, mengurangkan masa memuatkan. SuperTouch juga dapat mengenal pasti senario pengguna dengan bijak dan mengoptimumkan kelajuan tindak balas sentuhan dengan sewajarnya, meningkatkan kelancaran sistem.

Tumpuan tinggi terhadap keselamatan dan privasi pengguna

ColorOS 11 menggabungkan pilihan privasi Android 11 yang baru ditambahkan sambil membuat rangkaian ciri perlindungan privasi dan keselamatan data tambahan. Sistem Peribadi membuat sistem yang terpisah di mana aplikasi dan data versi kedua berjalan bebas dari yang asal, dan hanya dapat diakses melalui imbasan cap jari atau kata laluan yang berasingan.

Jalan pintas baru ke Kunci Aplikasi membolehkan pengguna mengunci aplikasi melalui kata laluan, cap jari, atau pengesahan wajah. Sistem izin juga telah disempurnakan, dengan izin sementara yang mengatur ulang kamera, mikrofon, dan akses lokasi ketika aplikasi ditutup. Sementara itu, kebenaran tetapan semula secara automatik mengembalikan tetapan izin aplikasi ke lalai jika sudah lama tidak digunakan. Untuk mencegah aplikasi jahat mengakses data aplikasi lain, penyimpanan terbatas membatasi akses aplikasi ke data telefon, meminta izin pengguna untuk melakukannya.



Pelancaran terpantas dan terluas dalam sejarah ColorOS

Pelancaran beta terbaru ColorOS 11 mengundang pengguna yang mahir teknologi untuk meneroka ciri baru dan memberikan maklum balas, dengan versi rasmi yang akan diikuti dalam beberapa minggu mendatang. ColorOS 11 akan dikeluarkan dalam pendekatan batch-by-batch, bermula dengan Siri Find X2 dan Seri Reno3. Pelancaran lengkap akan merangkumi model telefon 28-plus, termasuk siri Find, Reno, F, K, dan A.







11 September 2020

OPPO Memperkenalkan Reno4 Pro Galactic Blue Dan Kerjasama Dengan Christy Ng Dan Pestle & Mortar Clothing

 

Siri Reno yang dihargai OPPO memperoleh banyak minat dan cinta dengan pelancaran Siri Reno4 sebulan yang lalu. Dengan prestasi tinggi dalam badan yang anggun, ia adalah kelas tersendiri dalam julat harga. Kini, OPPO membawakan satu variasi warna baru ke Malaysia dan kini tersedia; Biru Galaksi! Ia juga dilancarkan bersama dengan edisi kolaborasi eksklusif dengan Christy Ng dan Pestle & Mortar Clothing.



Reno4 Pro Galactic Blue yang baru adalah warna yang unik dengan teknik ‘Reno Glow’. Ia memberikan kemasan matte dengan perincian berkilau yang halus untuk rasa yang lebih bersemangat dan premium. Dengan pelbagai lapisan campuran biru secara semula jadi di penutup belakang, biru tua memancar dari tengah ke arah atas dan memenuhi perak dengan peralihan semula jadi. OPPO Reno4 Pro Galactic Blue adalah tekstur premium dengan campuran unik matte dan gloss yang digabungkan dengan kesan yang mempesonakan.


Untuk memperingati kedatangan warna baru, OPPO berkolaborasi dengan pereka fesyen wanita tempatan Christy Ng, dan jenama fesyen pakaian jalanan Pestle and Mortar Clothing, untuk membuat pakaian fesyen dan beg yang menyebutkan identiti Reno, gaya yang sesuai untuk pengguna kehidupan seharian.



"Beg itu direka dengan keselesaan dan keanggunan. Saya selalu mahu membuat beg kecil tetapi serba boleh. Oleh kerana OPPO dan saya mempunyai visi yang serupa, kami berganding bahu untuk menjadi kemudahan pengguna kami dalam bungkusan kecil. Biru unik yang digunakan untuk beg dan reka bentuknya memperlihatkan keanggunan beg dan pemiliknya,” kata Christy Ng.


Kami sangat gembira dengan kesempatan untuk bermitra dengan OPPO untuk peluncuran Reno4 Pro kerana OPPO selalu menjadi jenama yang mendorong batasan dalam hal reka bentuk telefon pintar. Kami merasakan bahasa reka bentuk PMC dan OPPO selaras dengan sangat baik sehingga kami yakin akan tampil dengan reka bentuk yang menangkap ciri-ciri telefon. Kami merasakan keperluan untuk membawa sesuatu yang berbeza untuk kerjasama ini dan dengan bantuan OPPO, saya merasakan kami telah mencapainya,” kata Hugh Koh, Ketua Pegawai Visi dan pengasas bersama Pestle & Mortar Clothing.



"Sebagai jenama, kami tidak hanya menekankan aspek teknologi dalam produk kami, tetapi juga di banyak bidang lain bahkan fesyen juga. Melalui kolaborasi ini dengan Christy Ng dan Pestle & Mortar Clothing, kami dapat memaparkan pernyataan fesyen dalam Reno4 Pro Galactic Blue, serta menegakkan identiti Reno, yang menceritakan gaya hidup dan memberikan yang terbaik untuk anda kepada pengguna kami ” , kata Nikki Lu, Pengarah Pemasaran OPPO.


OPPO Reno4 Pro Galactic Blue akan mula dijual mulai hari ini dengan harga RM2399 di OPPO Brand Stores, OPPO Official Online Store, OPPO Official Dealer Stores, serta rakan E-commerce, rakan Telco dan rakan Chainstore! Bagi peminat O yang berminat dengan edisi kolaborasi, pre-order bermula 11 September hingga 25 September 2020 dan 300 pre-order pertama akan menerima OPPO Reno4 Pro Galactic Blue dengan eksklusif kolaborasi dengan harga yang sama. Sekiranya anda melepaskan peluang untuk mendapatkan eksklusif kolaboratif secara percuma dengan pra-pesanan dari set kotak terhad, eksklusif kolaborasi (beg Christy Ng dan t-shirt Pestle & Mortar) masih boleh didapati pada harga RM119. Edisi kolaborasi hanya tersedia di kedai-kedai jenama OPPO, Kedai Dalam Talian Rasmi OPPO dan juga rakan E-dagang mulai 26 September 2020.




Siri OPPO Reno4 mentakrifkan semula definisi peranti midrange tinggi, membawakan momen ‘Clearly the Best You’ dengan mod AI Color Portrait yang pertama, mod Night Flare, video Monochrome dan 960fps AI. Reno4 Pro juga membungkus paparan rasa tanpa sempadan 3D 90Hz, memberikan penampilan premium dan hanya dengan ketebalan 7.7mm dan 161g, ia ringan namun kukuh untuk disentuh. Dikuasakan oleh bateri 4000mAh dengan Ram 8GB dan ROM 256GB, peranti ini akan mengendalikan segala tugas harian dengan mudah dan dengan pengisian kilat SuperVOOC 2.0 65W, hayat bateri adalah yang paling tidak perlu dikhawatirkan.


Oleh itu, pastikan untuk tidak melepaskan peluang dan kunjungi roadshow OPPO Reno4 Series sekarang!





7 September 2020

Majlis Pelancaran Logo Muslim Friendly Accommodation Recognition

 

Islamic Tourism Centre (ITC), merupakan salah satu dari 13 agensi di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya, Malaysia telah memperkanalkan Muslim-friendly Accommodation Recognition (MFAR). Pengiktirafan ini merupakan yang pertama di dunia yang diberi pengiktirafan dari badan agensi kerajaan.



Pelaksanaan MFAR bukan sekadar menetapkan standard akan tetapi memberi peluang untuk lebih jauh memasuki pasaran pelancong Muslim dan non-Muslim. Konsep 'mesra Muslim' telah mulai mendapat daya tarikan di beberapa negara di dunia. Konsep ini memfokuskan pada kepentingan memenuhi keperluan dan kemudahan bagi pelancong Muslim oleh pengusaha hotel seperti kebersihan, kemudahan tandas, makanan halal dan pengalaman rohani yang dapat ditawarkan oleh hotel.




Bagi memastikan inisiatif ini terus memberikan momentum yang berterusan kepada industri perhotelan negara, majlis pelancran logo ini akan disempurnakan oleh YB Dato’ Sri Hajah Nancy Shukri, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia. Logo tersebut akan memberi penjenamaan kepada hotel dan juga memberi keyakinan dan keselesaan kepada pelancong Muslim.



Sehubungan dengan itu, pihak ITC dengan segala takzimnya ingin MENJEMPUT PIHAK TUAN/PUAN UNTUK HADIR DAN JUGA LIPUTAN SEMASA PROGRAM PELANCARAN. Satu siding media akan diadakan selepas pelancaran logo.


ATURCARA PROGRAM


Tarikh : 3 September 2020, Khamis


Masa : 1.30pm (Pendaftaran)


Tempat: Mövenpick Hotel & Convention Centre KLIA



MENGENAI ISLAMIC TOURISM CENTRE


Islamic Tourism Centre (ITC) adalah sebuah agensi di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia yang ditugaskan untuk membangunkan sektor pelancongan Islam Malaysia dalam kapasiti penyelidikan, risikan pasaran, latihan, pembangunan industri dan pertukaran maklumat.


ITC juga menjadi pakar rujuk berkaitan pelancongan Islam kepada kementerian, pemegang taruh dan juga penggiat industri.


Menyedari potensi global pelancongan Islam, ITC sentiasa mengadakan hubungan dengan pihak berkepentingan dan penggiat industri untuk memastikan bahawa Malaysia sentiasa berada di barisan hadapan pelancongan Islam dan menggunakan pelancongan mesra Muslim sebagai kaedah untuk mempromosikan muhibah di kalangan umat manusia.


Issued by


Islamic Tourism Centre


Maklumat lanjut, sila hubungi:


En. Fitra Mohd Ali / En. Muhamad Mazlan Kamaruddin


Islamic Tourism Centre


Tel 03-8891 7177


Emel id@itc.gov.my


www.itc.gov.my


@itc_my di platform sosial media








30 Ogos 2020

Menanam Nilai Rukun Negara Dalam Kalangan Belia Demi Perpaduan

 
Dengan fokus sambutan ke-50 bagi Rukun Negara bagi Hari Kemerdekaan tahun ini, syarikat sosial Projek57 hari ini telah bekerjasama dengan Pusat Dialog Peradaban, Universiti Malaya (UM) dalam Sesi Dialog bertajuk ‘Rukun Negara Sebagai Asas Perpaduan Bangsa Malaysia’

Ahli alumni UM, YBhg Dato’ Dr Mahmood Merican telah merasmikan sesi tersebut yang diadakan dengan skala yang lebih kecil tahun ini. Dialog ini merupakan sebahagian daripada siri dialog yang dilancarkan oleh Pusat Dialog Peradaban, UM, bagi menggalakkan perbualan yang meningkatkan persefahaman dan memperkukuh hubungan dalam kalangan komuniti di negara ini. 

YBhg Dato’ Dr Mahmood dalam ucapan aluannya berkata, “"Marilah kita membangunkan Bangsa Malaysia yang bersatu padu, di mana setiap rakyat itu berhak dan dilayan dengan penuh hormat dan belas kasihan."

Sesi dialog yang pertama membincangkan peranan yang dimainkan oleh Rukun Negara di Malaysia sejak pengenalannya 50 tahun yang lalu dan bagaimana nilai-nilainya perlu ditanam dan dipupuk dalam golongan belia dan rakyat Malaysia dalam usaha mempromosikan perpaduan dan harapan, lebih-lebih lagi semasa menelusuri tahun yang sangat mencabar ini.

Seramai tiga orang ahli panel yang terdiri daripada Pengasas Bersama Projek57 Syed Sadiq Albar, Pengasas dan Pengarah Pusaka, Eddin Khoo, serta Zairudin Hasim, Naib Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) yang juga merupakan moderator, telah membincangkan impak Rukun Negara dalam mendorong perpaduan, kepentingannya kini dan mengapa komuniti belia, khususnya,  harus mendalami nilai-nilai Rukun Negara.

Syed Sadiq dari Projek57 berkata, “Syarikat sosial kami diasaskan bersandarkan mesej perpaduan dan dengan #MakaKami sebagai tagline kami, nilai-nilai Rukun Negara telah ditanamkan dalam ‘Movement of Hope’ kami dalam golongan belia. Seringkali, kita tertumpu kepada perbezaan dan menoleh dari persamaan kita sebagai rakyat Malaysia. Namun, persamaan ini yang harus kita raikan sambil kita memperkasa golongan belia untuk bangkit mengatasi batasan dan cabaran, dan sekaligus, melangkah ke hadapan bersama-sama.”

Zairudin Hashim, Naib Presiden, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) berkata, “Meskipun Perlembagaan Persekutuan Malaysia tidak mempunyai mukadimah seperti Turki dan India, Rukun Negara memainkan peranan yang besar sebagai pasak yang menjadi pengukuh asas perpaduan negara. Sebagaimana semangat yang dibawa oleh Pancasila di Indonesia, Rukun Negara membawa bersamanya falsafah serta prinsip kebangsaan untuk disemai bersama nilai-nilai murni dalam jiwa rakyat terbanyak. Nilai-nilai inilah yang sewajarnya memberi makna kepada wajah kenegaraan tulen dalam kalangan masyarakat kita.”

Eddin Khoo turut berkata “Sejarah koletif yang kurang merupakan salah satu cela besar untuk negara ini. Kita harus ingat bahawa kita bermula sebagai sebuah komuniti dahulu sebelum kita menjadi sebuah negara. Rukun Negara harus menggesa semua rakyat Malaysia untuk menghayati sejarah kolektif kita, selain daripada sejarah rasmi.

Pusat Dialog Peradaban ditubuhkan secara rasmi sebagai sebahagian daripada UM pada 1997. Pengarahnya, Profesor Madya Dr. Rosilawati Zainol percaya bahawa perbahasan yang berhemah adalah penting untuk rakyat lebih menghargai dan meraikan persamaan dan perbezaan yang akhirnya boleh mengeratkan perpaduan. 

Kemerdekaan yang sebenar adalah kemerdekaan minda dan jiwa yang dipupuk menerusi pembinaan jati diri. Ia dibentuk oleh empat aspek utama; agama, bahasa, pendidikan dan akhlak. Aspek terpenting di antara semua ini sudah tentulah agama,” jelas Profesor Madya Dr. Rosilawati Zainol.

Maklumat lanjut mengenai Projek57, sila layari https://www.projek57.com/ atau lawati Facebook Projek57 di https://www.facebook.com/projek57, Twitter di https://twitter.com/projek_57 atau Instagram di https://www.instagram.com/projek57/.







Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter